ארצות הברית: "נדבר עם פיונגיאנג אם השיגורים ייפסקו"

שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי הצהירה כי האמריקנים יסכימו לשיחות עם צפון קוריאה בתנאי שזו תחדול מניסויי הטילים שבהם החלה לאחרונה

ניקי היילי
ניקי היילי | צילום: רויטרס

ניסיונות להרגעת המתיחות במזרח אסיה: שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי אמרה הלילה (שלישי) כי הממשל האמריקני מוכן לנהל שיחות עם צפון קוריאה - בתנאי שזו תחדל מניסויי הטילים, כך דיווחה סוכנות הידיעות AFP. הודעתה של היילי באה כיומיים לאחר שפיונגיאנג ערכה ניסוי נוסף בטיל בליסטי חרף ההידרדרות ביחסים מול המערב.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אמש דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית בצפון קוריאה KNCA כי ניסוי שיגור הטיל שערכה המדינה והסתיים בהצלחה נועד לבחון את יכולת הנשיאה של ראשי נפץ גרעיניים. לפי הדיווח, הטיל ששוגר הוא טיל בליסטי מסוג חדש, המיועד לטווח ארוך ובעל יכולת נשיאה של ראש נפץ גרעיני גדול.

עוד דיווחה הסוכנות כי מנהיג המדינה קים ג'ונג-און פיקח באופן הדוק על שיגור הטיל מדגם Hwasong-12. לדבריה, הטיל הגיע לגובה של 2,111.5 מטרים ועבר 787 קילומטרים באוויר למשך כחצי שעה - עד שלבסוף נחת בשטח הימי של יפן, לא רחוק מאזור הגבול עם רוסיה.

"ייתכן כי מדובר בטיל מסוג חדש", אמר שר ההגנה היפני, טומומי אינאדה, לאחר שמומחים מעריכים כי הטווח הפוטנציאלי של הטיל מגיע עד כ-4,500 קילומטרים.

בעקבות ניסוי השיגור, בצבא דרום קוריאה טוענים כי ניתוח נוסף נדרש על מנת על מנת לאמת את הטענה של השכנה מצפון כי הטיל החדש מהווה פיתוח טכנולוגי משאר הטילים בארסנל שלה.

ניסוי שני תוך שבועיים (ארכיון)
ניסוי שני תוך שבועיים (ארכיון) | צילום: רויטרס

בהודעה רשמית של צפון קוריאה, הזהירה המדינה המסוגרת את ארצות הברית מפני התגרות מיותרת, וזאת משום שכעת לטענתה היא ושלוחותיה באוקיינוס השקט נמצאות בטווח הטילים שלה. הסוכנות הכריזה כי הטיל מסוגל להגיע לטווח רחוק הרבה יותר משהגיע בניסוי, אלא ש"הזווית החדה" בה הוא שוגר מנעה ממנו מלממש את המרחק המקסימלי שלו.

סוכנויות מודיעין שונות במערב מאשרות כי הגובה הרב שהטיל הגיע אליו וזמן הטיסה הממושך שלו אכן מצביעים על כך שהטיל הוא מדגם חדש שלא היה מוכר עד כה. אם הדבר אכן נכון, מדובר באיום חדש על יבשת ארה"ב, וכן על האי גואם - הנמצא בשליטה אמריקנית - שכעת חשופים לטיל החדש.

ניסוי שני תוך שבועיים

כאמור, ההודעה הרשמית של צפון קוריאה מגיעה יממה לאחר שסוכנויות הידיעות בעולם דיווחו כי צפון קוריאה ביצעה ניסוי נוסף בטיל בליסטי. הטיל שוגר מאזור חופה המערבי של צפון קוריאה הנקרא קוסויג, צפונית מערבית לבירה פיונגיאנג. סוג הטיל עדיין לא זוהה באופן ודאי. צבא ארה"ב אישר שצפון קוריאה ביצעה ניסוי מוצלח, אך דובר הצבא האמריקני הבהיר כי ניתוח מסלול התעופה של הטיל מצביע על כך שהטיל לא נועד לטווח ארוך.

בדרום קוריאה וביפן מיהרו לגנות את הניסוי: נשיא דרום קוריאה הנכנס, שנבחר רק בשבוע שעבר, אמר במהלך כינוסה הראשון של המועצה לביטחון לאומי שמדובר בהפרה בוטה של החלטות קודמות של מועצת הביטחון. גם יפן פרסמה הודעת גינוי דומה. צבא יפן הודיע כי הטיל הצליח להגיע לגובה של 2,000 ק"מ לפני שנחת בים.

הניסוי הקודם נערך רק לפני שבועיים והוא נכשל כישלון חרוץ. הוא התפוצץ תוך זמן קצר מרגע השיגור וכלל לא יצא מתחומי המדינה. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צייץ בעמוד הטוויטר שלו בתגובה לניסוי: "צפון קוריאה הפגינה חוסר כבוד כלפי סין והנשיא המוערך שלה בכך ששיגרה היום, גם אם בחוסר הצלחה, טיל בליסטי נוסף. גרוע!".