הפגישה השנייה בין טראמפ לפוטין: "שיחה חטופה בלבד"

במסגרת כנס ה-G20 שנערך בתחילת החודש בגרמניה התקיימה ארוחה פרטית למנהיגי המדינות. עדי ראייה מדווחים כי פוטין וטראמפ ניצלו את ההזדמנות לשיחה נוספת ביניהם

טראמפ ופוטין (רויטרס)

בתחילת החודש, במסגרת כנס ה-G20 בגרמניה נפגשו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשעתיים ורבע של פגישה מתוקשרת במיוחד. הלילה (שלישי) מתברר כי השניים ערכו פגישה נוספת, לא פורמלית, במהלך הכנס. פגישה שעד כה נותרה חשאית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הפגישה הנוספת, שלא פורסמה בזמנו, התרחשה במהלך ארוחת ערב חגיגית למנהיגי ה-G20, כך על פי גורם בבית הלבן. לדבריו, כחצי שעה לתוך הארוחה עזב טרמאפ את מקום מושבו והתיישב בכיסא שהתפנה סמוך לפוטין. טראמפ היה לבדו בזמן שפוטין היה מלווה אך ורק עלי ידי המתורגמן הרשמי שלו.

שני המנהיגים נפגשו לראשונה פנים מול פנים בכנס בהמבורג וניכר שהייתה ביניהם כימיה טובה כשהופיעו יחד מול המצלמות. פרשנים אף העריכו שעצם העובדה שהפגישה ביניהם ערכה יותר משעתיים מעידה על כך שהשניים מסתדרים.

בשונה ממפגשים רשמיים בין ראשי מדינות, טראמפ לא יידע את הכתבים האמריקנים על דבר הפגישה או על תוכנה ולא העביר לתקשורת את הנושאים עליהם דנו, כנהוג. דבר הפגישה נודע רק על ידי דיווח אנונימי ממקור שהיה בארוחת הערב האקסלוסיבית.

התנהגות מקובלת, או חריגה?

הגורם בבית הלבן, שקיבל את הדיווח מאותם עדי ראיה, אמר כי הם היו "המומים ומופתעים" נוכח השיחה הנלהבת שנערכה לעיני כל, אך במרחק שלא מאפשר האזנה, בין שני הנשיאים.

התנהגות מקובלת? G20 (רויטרס)
התנהגות מקובלת? G20 (רויטרס)

המתווך היחיד בין השניים היה מתרגמו של פוטין, הסביר הגורם, משום שטראמפ יועד לשוחח בארוחה עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה ולכן הגיע עם מתרגם יפני בלבד.

בכיר אירופאי שראש המדינה שלו נכח בכנס, אמר כי זה לא דבר חריג. מנהיגים פעמים רבות "מתערבבים" במהלך הערב או "פורשים הצידה" עם מנהיג אחר לשיחה פרטית.

"חלק מהרעיון של הכנס הוא ליצור קרקע למגעים הבלתי פורמאלים הללו בין המנהיגים", הסביר. "אני לא רואה בכך סנסציה", אמר ביחס לשיחה המדוברת, "אם כי אולי בכל זאת יש מעט הבדל כאשר מדובר בפוטין וטראמפ".

בבית הלבן הגיבו לחשיפה ואמרו כי הנשיאים ניהלו "שיחה חטופה" במהלך ארוחת הערב הרשמית, ולא משהו שניתן לכנותו "פגישה שנייה". עוד הוסיפו כי השניים השתמשו במתורגמן הרוסי משום שהמתורגמן האמריקני לא ידע רוסית.

טראמפ הכחיש בחשבון הטוויטר שלו שקיים "שיחה סודית" עם פוטין במהלך הכנס. "ה'פייק ניוז' הופכים יותר ויותר שקריים! אפילו ארוחת ערב שאורגנה עבור 20 המנהיגים, מצליחים להפוך לדבר זדוני". כתב הנשיא. "הדיווחים הללו ממש חולניים!", הוסיף, "כל 20 המנהיגים ובני זוגם הוזמנו לארוחה על ידי הקנצלרית, התקשורת ידעה על כך!".