שוב תוקף: טראמפ נגד ראש עיריית סאן חואן

הנשיא תוקף בחריפות את ראש עיריית סאן חואן לאחר שביקרה את הסיוע הפדרלי לאי. "היא מנהיגה עלובה, שלא מצליחה לגרום לעובדיה לעזור", אמר

טראמפ. מטיח האשמות | צילום: רויטרס

"זה לא 'סיפור טוב' - זה 'סיפור-אנשים-מתים', לעזאזל!" - כך אומרת כרמן יולין קרוז, ראש עיריית סאן חואן, בירת פוארטו ריקו, על רקע משבר ההומניטרי המתגבש בטריטוריה לאחר הוריקן מריה. כבר שבוע וחצי שלמרבית 3.4 מיליון התושבים אין גישה לחשמל, מים נקיים, קווי תקשורת ואפילו מזון ותרופות.

מושל פוארטו ריקו הילל בסיור עם ממלאת-מקום המזכיר להגנה על המולדת את הסיוע הממשלתי לפוארטו ריקו - טריטוריה אמריקנית - אולם קרוז תקפה אותו. "יש נתק בין מה שאומרים שקורה לבין מה שראשי העיריות והתושבים יודעים שקורה", אמרה לרשת CNN. ראש העיר, שבעצמה מתגוררת במקלט מאז שביתה הוצף, החלה ללבוש חולצה עליה נכתב "עזרו לנו, אנחנו גוססים" בראיונות לתקשורת, על מנת להגביר את המודעות למצב הקשה בפוארטו ריקו.

פוארטו ריקו. ללא תשתיות כבר 10 ימים | צילום: CNN

מי שתקף את קרוז היה לא אחר מהנשיא טראמפ, שהכריז כי היא מראה "מנהיגות גרועה". בסדרת ציוצים, האשים טראמפ: "ראש עיריית סאן חואן, שרק לפני כמה ימים הייתה מחמיאה, הבינה מהדמוקרטים שהיא צריכה להיות רעה לטראמפ. מנהיגות עלובה שכזו על ידיה ועל ידי אחרים, שלא מסוגלים לגרום לעובדים שלהם לעזור. הם רוצים שהכל ייעשה עבורם, כשזה אמור להיות מאמץ קהילתי". הוא שב והצהיר כי הממשל הפדרלי עושה "עבודה נהדרת" בסיוע, וכהרגלו גם תקף את התקשורת על סיקורה בנושא.

טראמפ, שצפוי לבקר באי בשבוע הבא, אמר עוד כי "קווי החשמל ותשתיות נוספות היו מראש במצב מאוד מאוד גרוע, ועכשיו כמעט הכל הושמד. נצטרך לבנות הכל מאפס". הוא הזכיר כי פוארטו ריקו חייבת לממשל הפדרלי 72 מיליארד דולרים עוד לפני הסופה: "בסופו של דבר, הממשל יצטרך לעבוד איתנו כדי להחליט איך הבנייה-מחדש תמומן ותאורגן, ומה לעשות עם החוב העצום שכבר קיים".

''עזרו לנו, אנחנו גוססים''. פוארטו ריקו | צילום: CNN

עם זאת, גם ראש עיריית סן-גרמאן איזידרו נגרון מהדהד את דבריה של קרוז. "המושל מעביר מסר שהכל פתור, וזה פשוט לא נכון", אמר נגרון, שבעירו בדרום-מערב האי מתגוררים כ-35 אלף תושבים. "אין שום מערכת תשתיות שעובדת. אנחנו לבד". מריה היא הסופה הקשה ביותר להכות בפוארטו ריקו מזה 90 שנים. היא גבתה את חייהם של לפחות 16 בני אדם בטריטוריה עצמה, ושל כ-30 נוספים ברחבי האיים הקאריביים.