טראמפ גינה: "גזענות - רשע טהור"

לאחר המחאה הציבורית, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ גינה בחריפות את ה-KKK והנאו נאצים: "קבוצות השנאה פוגעות בכל מה שיקר לנו". טראמפ הודיעה כי נפתחה חקירה פדרלית והאחראים יועמדו לדין: "אין מקום לדברים כאלה בארצנו"

בשעה שבארצות הברית מנסים להתאושש מהמהומות האלימות שנערכו בשבת בעיירה קטנה ושקטה במדינת וירג'יניה, שהסתיימו בדריסת מפגינה למוות, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ספג ביקורת על הגינוי הרפה. הערב (שני), יומיים לאחר האירוע שהסעיר את המדינה, הוא התייחס שוב לאירועים בצורה הרבה יותר תקיפה: "אנחנו מגנים בכל מובן את תצוגת השנאה והאלימות – אין לזה שום מקום באמריקה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

טראמפ עדכן כי שוחח עם ראש ה-FBI, שעדכן אותו כי "נפתחה חקירה למתקפת הרכב שהרגה אמריקנית חפה מפשע ופצעה 20 נוספים". טראמפ גינה את הנאו הנאצים, ה-KK וקבוצות נוספות: "קבוצות השנאה פוגעות בכל מה שיקר לנו, כולנו שווים תחת החוק והחוקה".

נשיא ארה"ב הבהיר כי "כל מי שפעל באופן פלילי באלימות הגזענית של סוף השבוע צריך לדעת - הוא יוחזק כאחראי והצדק ייעשה. לא משנה מה צבע עורנו, כולנו חיים תחת אותו חוק ומצדיעים לאותו דגל - עלינו לאהוב אחד את השני. גזענות היא רשע טהור".

על ההרוגה אמר: "הת'ר נהרגה באופן טרגי, אנו מלאים בעצב ושולחים למשפחתה את תפילתנו ואהבתנו. בזמנים כאלה, ארה"ב תמיד הראתה את אופייה: הבטחתי להשיב חוק וסדר למדינתנו כשהייתי מועמד, ואנחנו פועלים על מנת לממש את האבטחה הזו. אנחנו לא חוסכים בדבר על מנת להגן על זכויות האמריקנים ופועלים על מנת שכל אזרח יהיה רשאי להגשים את חלומו".

סגן הנשיא: "אין סובלנות לשנאה ואלימות"

לאחר האירוע הגיב טראמפ לאירועי האלימות בווירג'יניה ואמר: "אנחנו מגנים בכל לשון את המופע המתועב של גזענות. זה מתרחש למשך זמן רב: זה לא דונלד טראמפ או ברק אובמה, זה נמשך זמן רב. מה שהכרחי עכשיו זו השבה של שלטון החוק והגנה על ביטחון התושבים", הדגיש נשיא ארה"ב. "אף אזרח לא אמור לפחד לביטחונו האישי ושום ילד לא אמור לפחד לצאת החוצה ולשחק".

לאחר הגינוי הרפה מכיוונו של טראמפ סגנו פנס התייחס גם הוא לאירועים באופן נחרץ יותר: "אין לנו סובלנות לשנאה ואלימות, מגזענים לבנים, מניאו נאצים או מקו קלוקס קלאן (KKK). לקבוצות המסוכנות הללו אין מקום בחברה האמריקנית, אנחנו מגנים אותם בכל לשון אפשרית".

היום הוגש כתב אישום נגד הנהג הנאשם, ג'יימס אלכס פילדס בן ה-20, ובית המשפט אסר על שחרורו בערבות. אמש נחשפו פרטים חדשים על זהות הצעיר: "היה ברור לי שהוא הוקסם מהנאציזם והעריץ את אדולף היטלר", סיפר מורה להיסטוריה לשעבר של הצעיר.

הנאשם הגיע לעיירה שרלוטסוויל מביתו באוהיו וצעד יחד עם קבוצה של פעילי תנועת עליונות הגזע הלבן שעות ספורות לפני הדריסה הקטלנית. הוא היה פעיל בתנועות לאומניות והחזיק בעמדות קיצוניות לפחות מאז שהיה תלמיד תיכון, כך טען המורה שלו להיסטוריה בתיכון, דרק ויימר.

ויימר שחזר כיצד באחד השיעורים שנערכו בתיכון תחת הכותרת "המלחמות המודרניות של ארה"ב", פילדס הגיש עבודת מחקר מפורטת ויסודית על הצבא הנאצי במלחמת העולם השנייה. "הוא החזיק בתפיסות של עליונות הגזע הלבן. הוא ממש האמין בדברים האלה", אמר המורה. "אני מודה שנכשלתי", הוא הוסיף. "ניסיתי כמיטב יכולתי, אך זו בהחלט סוגייה חינוכית שאנחנו מוכרחים להיות עירניים לגביה, כי הדברים האלה מפלגים את המדינה שלנו".

אמו של פילדס, שלמדה על התקרית בתקשורת, הגיבה בתדהמה כששמעה על שעשה בנה. "אני רק ידעתי שהוא הולך לעצרת", אמרה האם. "ניסיתי לא להתערב בדעותיו הפוליטיות. ניסיתי לא להיות מעורבת מדי".

פילדס נעצר זמן קצר לאחר הדריסה והואשם בסעיף אחד של רצח מדרגה שנייה, שלושה סעיפים של פגיעה בזדון וסעיף נוסף של ביצוע עבירת "פגע וברח". המשטרה הודיעה כי הוא מוחזק ללא האפשרות להשתחרר בערבות וכי הוא צפוי להיות מועבר לכלא מחוזי.