כישלון הבחירות: היועצים הבכירים מתפטרים

טלטלה נוספת בדאונינג 10: שני יועציה הבכירים ביותר של ראש הממשלה תרזה מיי הודיעו על התפטרותם, זאת לאחר אובדן הרוב השמרני בבחירות לפרלמנט

שני היועצים הבכירים ביותר בסביבתה של ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, התפטרו היום (שבת) מתפקידם, אחרי שהתברר כי המפלגה השמרנית בראשותה לא זכתה ברוב בפרלמנט בתום בחירות הבזק. בדברי ההסבר לצעד כתבו השניים כי הם לוקחים אחריות על התוצאות והביעו אכזבה מההצלחה היחסית שרשמה מפלגת הלייבור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

שני היועצים שהודיעו על התפטרותם, ניק טימותי ופיונה היל, כיהנו כראשי הסגל בצוות של מיי והתפטרותם מעידה על אי סדר במטה. "הסיבה לאכזבה מהתוצאות היא לא היעדר התמיכה במיי", כתב טימותי באתר של המפלגה השמרנית, "אלא ההצלחה הבלתי צפויה של מפלגת הלייבור".

"אני לוקח אחריות מלאה על החלק שלי בקמפיין הבחירות שנסוב סביב המדיניות המפלגתית, ומביע צער על כך שלא כללנו במצע המפלגה גם התייחסות לעלות הגבוהה של ההוצאה הציבורית", הוסיף טימותי.

אמש קיבלה מיי מהמלכה בארמון בקינגהאם את האפשרות להרכיב ממשלה "בהקדם האפשרי" לאחר שהצהירה כי בריטניה זקוקה ליציבות. על פי לוח הזמנים הצפוף שבו מיי פועלת, בעוד 10 ימים כבר תצטרך לנהל את השיחות עם האיחוד האירופי באשר לפרישת בריטניה ממנו, ולא ברור כרגע כיצד תוכל לקיים אותן באופן הטוב ביותר על רקע המפלה היחסית בבחירות.

בשלב זה מתקיימים מגעים בין המפלגה השמרנית לבין "המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית" (DUP) מצפון-אירלנד שזכתה ב-10 מושבים בפרלמנט על הקמת קואליציה ביניהן. יחד עם 318 המושבים שבהם זכו השמרנים ניתן יהיה להקים ממשלת רוב קואליציונית, מציאות שאינה שכיחה בבריטניה.

ובינתיים, יש גם מי ששמח מתוצאות הבחירות. מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, שנתפש לאורך השנה האחרונה כאיש שמאל קיצוני בעלי היתכנות נמוכה להיבחר, הצליח להגדיל את מספר המושבים של מפלגתו בפרלמנט נגד כל הסיכויים. אמש אמר כי "אני חושב שזה די ברור מי ניצח בבחירות - ראו בכמה מושבים זכינו". הוא הוסיף כי לדעתו מיי צריכה להתפטר.