מניין הנרצחים בפיגוע עלה ל-14

בעוד כוחות הביטחון ממשיכים כל העת במצוד אחר המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור המשולבת בחבל קטלוניה אתמול, בכיכר בברצלונה התכנסו המונים לדקת דומייה לזכר הנרצחים

דקה דומייה בכיכר קטלוניה
דקה דומייה בכיכר קטלוניה | צילום: רויטרס

אלפי בני אדם הגיעו היום (שישי) לכיכר קטלוניה, בה בוצע פיגוע הדריסה הרצחני. המלך הספרדי פיליפה וראש הממשלה מריאנו ראחוי הגיעו למקום, וההמונים עמדו דקת דומייה לזכר הנרצחים. בשדרת הרמבלה המפורסמת הונחו זרי פרחים רבים ונרות נשמה. במקביל, דיווחו גורמי רפואה בעיר כי מניין הנרצחים בפיגוע בעיר עלה ל-14 בני אדם. יותר מ-130 נוספים נפצעו. הנפגעים בפיגוע היו מ-34 מדינות שונות.

דקה דומייה בכיכר קטלוניה
דקה דומייה בכיכר קטלוניה | צילום: רויטרס

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ראחוי כינס היום את בכירי ממשלתו להתייעצות ביטחונית בעקבות מתקפת הטרור המשולבת במרכז העיר המתוירת והדריסה הנוספת בעיר הדרומית קמברילס. בעקבות המתקפה החל מצוד נרחב אחר המפגעים, שהמרכזי ביניהם טרם נתפס ומאמצי החיפוש אחריו נמשכים כל העת.

בתוך כך, נמשכת חקירת המתקפה: המשטרה בקטלוניה עצרה הבוקר אדם נוסף בחשד למעורבות בפיגוע בשדרות לה-רמבלה. כלי תקשורת בספרד דיווחו כי המשטרה מתמקדת בחיפוש אחר מוסא אוקאביר, צעיר בן 17 שחשוד בביצוע הדריסה. על פי הדיווח, אוקאביר הוא אחיו של אחד החשודים שנעצרו אמש בעיר ריפול, ועל פי החשד הוא התחזה לו בעת ששכר את הרכב.

המלך ורה''מ הגיעו לזירה
המלך ורה''מ הגיעו לזירה | צילום: רויטרס

האח שנעצר, דריס אוקאביר, יליד ספרד ובן להורים שהיגרו למדינה ממרוקו, טען כבר אתמול בעת מעצרו שאחיו הצעיר מוסא גנב ממנו את הדרכון הספרדי והשתמש בו לצורך השכרת הרכב המסחרי הלבן איתו ביצע את פיגוע הדקירה.

במקביל, הרשויות בקטלוניה הודיעו כי חגורות הנפץ שנשאו חמשת המחבלים שביצעו את פיגוע הדריסה השני בקמברילס - היו מזויפות. הפיגוע אירע שעות ספורות בלבד אחרי פיגוע הדריסה הרצחני בשדרת הרמבלה בברצלונה וחמשת המחבלים שביצעו אותו חוסלו בירי על ידי המשטרה המקומית. שישה אזרחים ושוטר נפצעו. על פי מקורות משפטיים בברצלונה, שמונה בני אדם חברי תא טרור היו מעורבים בביצוע הפיגועים שאירעו בספרד ותכננו לבצע פיגוע נוסף באמצעות מכלי גז.

שדרת הרמבלה, הבוקר
שדרת הרמבלה, הבוקר | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='barcelona_vtr2_n20170818_v1' autoplay='0' credit='' desc='דקת דומייה בכיכר ברצלונה' kid='' duration='0'']

מדיווחים בספרד עולה כי כוחות המשטרה בקמברילס הוזעקו למקום לאחר שרכב דרס קבוצה של הולכי רגל. תוך זמן קצר התפתחו חילופי אש כבדים בין השוטרים שהגיעו למקום למחבלים ובמהלכם חוסלו החמישה. שר הפנים של הממשל האזורי הקטלוני אישר כי קיים קשר בין שני הפיגועים שאירעו בספרד וכי הם התבצעו באופן דומה.

האירוע בקמברילס התרחש לאחר שארגון דאע"ש נטל אחריות לפיגוע הדריסה הראשון, בו נהרגו לפחות 13 בני אדם ונפצעו עוד עשרות. מקור ביטחוני שדיבר עם סוכנות הידיעות של ארגון הטרור אעמאק אמר כי "מבצעי מתקפת ברצלונה הם חיילים במדינה האיסלמית, והם ביצעו את הפיגוע במענה לקריאות לתקוף את מדינות הקואליציה נגד דאע"ש". מדובר במתקפת הטרור הראשונה של הארגון בספרד.

נמשך המצוד אחר המחבלים
נמשך המצוד אחר המחבלים | צילום: רויטרס

במסיבת עיתונאים שהתקיימה הלילה, אישרה משטרת ספרד באופן רשמי שעצרה שני חשודים בביצוע הדריסה, אך נהג הרכב הפוגע נמלט מהזירה ועדיין לא אותר. גורם בתוך המשטרה סיפר כי בית מגורים באזור ברצלונה שהתפוצץ שלשום וגרם למותו של אדם אחד היה למעשה מעבדת נפץ שקשורה לפיגוע הדריסה.

המשטרה עדכנה כי מניין ההרוגים הרשמי בפיגוע הדריסה הראשון הוא 13, אך בכיר במשרד הפנים המקומי צפה כי המספר יעלה בשל חומרת הפציעות של רבים מהנפגעים. כמאה בני אדם נפצעו ופונו לבתי החולים בברצלונה.

זירת הפיגוע, אתמול
זירת הפיגוע, אתמול | צילום: רויטרס

הפיגוע אירע בשעות הערב המוקדמות, כשרכב מסחרי דהר לעבר כיכר קטלוניה שבלב העיר המתוירת. לאחר שפגעו בעשרות בני אדם, ברחו המבצעים מהזירה ונתפסו לאחר מצוד משטרתי בזמן שעוצר הוטל באזור: השוטרים פינו את כל השוהים בזירה לחנויות, מסעדות ובתים סביב הרחוב הראשי במרכז העיר, הרמבלאס, שם שהו בעוצר למשך מספר שעות.

הרכב הדורס
הרכב הדורס | צילום: רויטרס