הבית הלבן בהצהרה ראשונה:"בניית התנחלויות עשויה לפגוע לשלום"

הבית הלבן של ממשל טראמפ מפרסם הצהרה רשמית ראשונה בנושא

האם התקוות שתלה הימין בטראמפ היו מוגזמות? לאחר שבימים האחרונים הודיעה ישראל על הכוונה לבנות אלפי יחידות דיור חדשות ברחבי השטחים, הבית הלבן פרסם בלילה (שישי) הודעה לפיה "בנייה ישראלית של התנחלויות או הרחבת התנחלויות קיימות עשויה לפגוע בתהליך השלום עם הפלסטינים".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"בשעה שאנחנו לא מאמינים שההתנחלויות הקיימות מהוות מחסום בדרך לשלום, בנייתן של התנחלויות חדשות או הרחבת התנחלויות קיימות עשויה לא לתרום להשגת מטרה זו", נכתב בהצהרה של הבית הלבן.

עוד נכתב כי בממשל טראמפ "לא ננקטה עמדה רשמית בנושא מפעל ההתנחלויות" וכי הנשיא מצפה לשיחתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שצפויה להתרחש בוושינגטון בהמשך החודש.

''לא ננקטה עמדה רשמית בנושא מפעל ההתנחלוי
''לא ננקטה עמדה רשמית בנושא מפעל ההתנחלוי | צילום: (רויטרס)

הצהרה זו מגיעה לאחר שהעיתון הישראלי ה"ג'רוזלם פוסט" פרסם כתבה לפיה ניתן לפרש דברים של בכיר בבית הלבן, לפיהם טרמאפ "תומך בפתרון שתי המדינות". עוד נטען בעיתון כי טראמפ לא מרוצה מהעובדה שנתניהו לא התייעץ עם הבית הלבן, לפני שהצהיר על כוונתו להקים 5,500 יחידות דיור חדשות בשטחים.

מלשון ההצהרה הרשמית אכן עולה כי בממשל טראמפ לא מרוצים מההצהרות הישראליות בדבר הקמת ישוב חדש למפוני עמונה או על הכוונה לבנות יחידות דיור חדשות בשטחים, אך עם זאת שולחים מסר מרוכך לפיו: "אין עמדה רשמית כלפי מפעל ההתנחלויות בכללותו, אלא רק נגד התנחלויות חדשות".

התחייב לבנייה רחבה, נתניהו
התחייב לבנייה רחבה, נתניהו | צילום: (Alex Kolomoisky פלאש 90)

נתניהו וליברמן הבטיחו- הרחבת הבנייה

בצל ההיערכות לפינוי עמונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן החליטו השבוע לאשר בנייה של למעלה מ-3,000 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון - בפעם השנייה תוך כשבוע.

השניים הדגישו כי כ-2,000 מתוכן הינן יחידות המוכנות לשיווק מיידי והשאר בשלבים שונים להפקדה ולתוקף. "ההחלטה באה כחלק מהחזרה לחיים נורמליים ביהודה ושומרון והתנהלות המאפשרת מענה אמיתי לצרכי החיים והדיור", לשון ההודעה. השר ליברמן הסביר כי "אנו נמצאים בתקופה חדשה בה החיים ביהודה ושומרון חוזרים למסלול נורמלי ותקין וניתן מענה הולם לצרכי החיים באזור".

באלפי מנשה ייבנו כ-700 יחידות, באורנית כ-200, בנופים כ-50, בבית אריה כ-650, באפרת כ-30, בנוקדים כ-150, בגבעת זאב כ-150, בשבי-שומרון כ-70, בקרני שומרון כ-100, בשילה כ-100, במצודות יהודה כ-100, בכפר אלדד כ-80 ובבית"ר עלית כ-650 יחידות.

בשבוע שעבר אישרו נתניהו וליברמן כ-2,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון. בהודעה משותפת שפרסמו השניים הסבירו את ההחלטה בצורך במתן מענה לצרכי דיור והמשך שגרת חיים באזור. במסגרת הסיכום בין השניים הוחלט כי מרבית היחידות יוקמו בגושי ההתיישבות. מאה מהיחידות יוקמו ביישוב בית-אל, בהתאם להתחייבות לבג"ץ ובשכונה חלופית למפוני מגרון, בהתאם להתחייבות ממשלות קודמות.