אישום נגד חברי תא הטרור בברצלונה

בית המשפט הספרדי שחרר את אחד החשודים בביצוע המתקפה המשולבת בה נרצחו 15 בני אדם

ארבעת החשודים במעורבות בביצוע הפיגוע בברצלונה ובחברות בתא הטרור שתכנן אותו הובאו אתמול (שלישי) לדיון בבית המשפט. השופטים החליטו לשלוח למאסר שניים מהם, להאריך את מעצרו של השלישי ולשחרר לחלוטין את הרביעי. החשודים סיפרו בעדותם כי המוח שעמד מאחורי המתקפה הרצחנית, שהובילה למותם של 15 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-100, היה האימאם המקומי, עבד אל-באקי א-סאטי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אחד העצורים הודה במהלך מתן עדותו כי פיגוע הדריסה לא עמד בראש סדר העדיפויות של חברי התא, והכוונה הייתה לבצע פיגוע גדול הרבה יותר - בדומה למה שעלה מממצאי החקירה שדווחו בתחילת השבוע. על פי ההערכה, חברי תא הטרור התכוונו לפוצץ את הכנסייה הפופולרית והמתוירת "סגרדה פמיליה" בברצלונה, אך רצף כישלונות בארגון הפיגוע הובילו לברירת המחדל - פיגוע הדריסה.

האירוע בקמברילס (רויטרס)
האירוע בקמברילס (רויטרס)

האימאם שאותו האשימו החשודים כמי שעמד בראש התא נהרג בפיצוץ שאירע בבית בעיירה ריפול, יום אחד בלבד לפני פיגוע הדריסה בברצלונה. הפיצוץ אירע כשהמחבלים הכינו את חומרי הנפץ למתקפה הראשונית והגדולה שאותה תכננו. בהמשך התברר כי כרטיס טיסה לבריסל על שמו של האימאם נמצא בבית שבו אירע הפיצוץ.

העדות המשמעותית ביותר בנוגע למה שאירע והושמעה אמש בבית המשפט היא של מוחמד הולי חלמל, צעיר בן 21 שנפצע עוד בפיצוץ בדירה באלקנאר והובא לבית המשפט במדריד היישר מבית החולים כשחבורות וחבלות כתוצאה מהפיצוץ עוד נראו על גופו. הוא זה שסיפר לשופטים על התכנון המקורי לפוצץ אתרים פופולריים וסמליים יותר בברצלונה.

אזרחים מתאבלים על הפיגוע (רויטרס)
אזרחים מתאבלים על הפיגוע (רויטרס)

הדורס נמלט מהזירה, גנב רכב וחמק משוטרים - עד שנורה למוות

מוקדם יותר אתמול פורסמו פרטים חדשים על האירועים שהובילו לחיסולו של יונס אבו-יעקוב, יליד מרוקו בן 22, שנהג ברכב הדורס. בתום מצוד שנמשך חמישה ימים, המשטרה הספרדית איתרה את אבו-יעקוב ליד העיירה סובירטס ממערב לברצלונה, כשהוא נושא על גופו סכינים וחגורת נפץ מזויפת וצועק "אללה אכבר", לפני שנורה 20 פעמים על-ידי השוטרים.

מחקירת המשטרה הקטלונית עלה כי לאחר פיגוע הדריסה בלב ברצלונה, אבו-יעקוב נמלט רגלית מהזירה, דקר למוות גבר שהחנה את רכבו, ונמלט בנסיעה תוך שהגופה איתו במכונית. בהמשך, פגע אבו-יעקוב במחסום משטרתי תוך כדי מנוסה, אך הצליח לחמוק בשנית מהשוטרים והמשיך משם רגלית. לאחר מכן נמצא הרכב עם הנהג הדקור בתוכו, ובעקבות כך עלה מניין ההרוגים במתקפות הטרור ל-15.

מטפלים בפצועים בברצלונה (CNN)
מטפלים בפצועים בברצלונה (CNN)

לאחר שנטש את הרכב בעיירה סנט ג'וסט דזוואן שבפאתי ברצלונה, את הימים הבאים העביר אבו-יעקוב במנוסה רגלית, במהלכם חצה 40 קילומטרים עד שהגיע לעיירה סובירטס, שם נורה למוות. אבו-יעקוב, שהחליף את בגדיו לאחר פיגוע הדריסה, הלך במשך הלילה והתחבא בשעות היום.

במקביל, שר הפנים הצרפתי הודיע כי בניגוד לטענות שהועלו במספר כלי תקשורת, הרשויות בצרפת לא היו מודעות לקיומו של תא הטרור שביצע את המתקפות בברצלונה ובקמברילס. "לא הכרנו אותם, הם פעלו רק בספרד", אמר ג'רארד קולומב, בריאיון לערוץ BFM הצרפתי. בהמשך, אמר קולומב כי ייפגש היום עם מקבילו הספרדי.