תרזה מיי: "אירופאים ייהנו ממעמד תושב"

במסגרת המשא ומתן שעורכת בימים אלו ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי עם בכירי האיחוד האירופי בבריסל, חשפה מיי צעד ראשון בדרך להסכם ה"ברקזיט"

"הצעה הוגנת", מיי
"הצעה הוגנת", מיי | צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה הלילה (חמישי) כי במסגרת הסכם ה"ברקזיט" המתגבש, אזרחי מדינות האיחוד האירופי יורשו להישאר בבריטניה אחרי שזו תיפרד מהאיחוד, אם ירצו בכך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מיי ובכירים אירופאים נוספים נפגשו בבריסל לתחילת המשא ומתן לעזיבת בריטניה מהאיחוד, אחרי שאזרחי בריטניה הצביעו בעד המהלך במשאל עם בשנה שעברה.

מלשכתה של מיי נמסר כי כל אזרח של האיחוד האירופי שחי בבריטניה חמש שנים או יותר, יקבל מעין "מעמד תושב" בבריטניה. על-פי ההודעה, מעמד זה יעניק לאותם אזרחים את אותן זכויות מהן נהנים אזרחים בריטיים כמו: ביטוח בריאות, לימודים ועוד. אזרחי האיחוד שחיים בבריטניה פחות מחמש שנים יקבלו סטטוס "המתנה", ולאחר שיעברו את סף החמש שנים - ייהנו מכל הזכויות.

''התחלה טובה'', מרקל
''התחלה טובה'', מרקל | צילום: רויטרס

"בריטניה הציגה הצעה הוגנת ורצינית", אמרה מיי למנהיגי האיחוד בבריסל. "הצעה שמטרתה לספק כמה שיותר וודאות לאותם אזרחי האיחוד שחיים בבריטניה, בונים קריירה וחיים, הם תורמים כל כך הרבה לחברה שלנו".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בירכה את ההצעה של מיי וכינתה אותה "התחלה טובה". בכך רמזה שישנן עוד שאלות רבות נוספות על הפרק.

לבריטניה ישנם נושאים רבים אותם היא מעוניינת להסדיר עם האיחוד, ביניהם מסחר, הגירה, חינוך וביטוח בריאות. אך גם אם לא כל הנושאים יגיעו להסדרה, בריטניה תיפלט מהאיחוד ב-29 למרץ 2019. עם זאת, במידה ששני הצדדים מסכימים על כך, ניתן יהיה להקדים את תאריך היציאה של בריטניה מהאיחוד.