תרזה מיי ר"מ בריטניה בהכרזה דחופה: להקדים הבחירות

ר"מ בריטניה בהצהרה דרמטית: "המדינה זקוקה לבחירות עכשיו כחלק מההיערכות ליציאה מהאיחוד". מיי תגיש מחר הצעה לבית הנבחרים לפיה הבחירות ייערכו ב-8 ביוני

תרזה מיי, ארכיון
תרזה מיי, ארכיון | צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בהצהרה דרמטית: תרזה מיי כינסה היום (שלישי) במפתיע את כלי התקשורת במדינה להצהרה חשובה - שלא תוכננה מראש - והודיעה כי ברצונה להקדים את הבחירות במדינה ל-8 ביוני. "הסכמתי על כך עם הקבינט", אמרה מיי לעיתונאים. לדבריה, הרקע למהלך הוא הצורך להיערך לעזיבת האיחוד: "אנחנו צריכים בחירות ואנחנו צריכים אותן עכשיו".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

מיי הוסיפה כי "בקיץ האחרון, אחרי שהמדינה בחרה לעזוב את האיחוד, בריטניה רצתה הנהגה חזקה. מאז משאל העם אנו רואים עליה במספר המשרות וכלכלה מתחזקת, בריטניה עוזבת את האיחוד ואין דרך חזרה". ראשת הממשלה הוסיפה כי "אנו רוצים שיתוף פעולה בין האיחוד לבריטניה, אנו רוצים שליטה על הכסף שלנו, החוק והגבולות שלנו - זו הבחירה הנכונה. אבל יש מי שמתנגד לזה בווסטמינסטר".

לדברי מיי, "המדינה מאוחדת אבל הפוליטיקאים לא, יש איומים להצביע נגד התכנית שלנו מהליברלים והסקוטים ועוד, יש מי שנשבע להלחם במעבר. הרוב שלנו קטן ואנו חוששים משינוי מסלול, אנו נחושים להשלים את המלאכה.

עוד הודיעה מיי כי תגיש כבר מחר הצעה לבית הנבחרים על מנת להקדים את הבחירות. לדבריה, הבחירות נחוצות למשא ומתן מול אירופה - שיימשך שנתיים, עד ליציאה המוחלטת מהאיחוד: "לא ניתן שיחלישו את הכוח שלנו במו"מ מול אירופה והאיחוד. הקרע בפרלמנט מונע התקדמות. מאז מינויי לראשת ממשלה אמרתי שלא צריך בחירות עד 2020, אבל השתכנעתי שלמען התקדמות טובה יותר, אנו נאלצים ללכת לבחירות".

בריטניה נערכת ליציאה מהאיחוד
בריטניה נערכת ליציאה מהאיחוד | צילום: רויטרס

"להסיר את חוסר הוודאות"

במסר לבריטים אמרה ראשת הממשלה: "בואו נצביע מחר בעד בחירות, בעד הברקזיט, ואז ניתן לעם להחליט. ההחלטה היא בנוגע להנהגה - האם אנו נחיה תחת הנהגה חזקה, או שג'רמי קורבין החלש יוביל אותנו למעמד חלש וחוסר ודאות". מיי סיכמה את דבריה בהצהרה בטוחה: "אנו הולכים לבחירות למען עתיד בטוח יותר, אני אומרת - זה הכרחי כדי לשקם את ההנהגה במדינה, הנהגה שהמדינה כל כך צריכה עכשיו - אנו רוצים להסיר את חוסר הוודאות וחוסר היציבות בעזרת הבחירות האלה".

מיי לא הצהירה מראש במה עוסקת ההודעה, וחרושת השמועות בבריטניה החלה: בעוד חלק מהכתבים הפוליטיים העריכו כי מיי תקדם מהלך של בחירות או תפרוש, אחרים ניחשו כי ההכרזה קשורה לבית המלוכה ולמלכה אליזבת' בפרט. הפאונד הבריטי החל לצלול בשעות הצהריים, לאחר הודעת מיי על ההצהרה המתקרבת מחוץ למעון הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון, אך חזר להתחזק לאחר ההצהרה.

בבריטניה העריכו כי מיי רוצה לקבל מנדט לביצוע הברקזיט בבחירות מחודשות, על מנת לנטרל אפשרות של סחטנות פוליטית. יש לציין כי מיי אינה יכולה לפזר בעצמה את הפרלמנט הבריטי וללכת לבחירות: הפרלמנט צריך לאשר בחירות ברוב של שני שלישים, אלא אם חברי מפלגתה של מיי יצביעו נגד הממשלה בהצעת אי אמון.