רה"מ הודיע: "נדרוש את פיטורי נשיא קטלוניה"

בתום דיון חירום בקבינט הספרדי, הודיע רה"מ על העברת סמכויות הממשל בקטלוניה לממשל הספרדי - אך לא על שלילת האוטונומיה. "נדרוש לפטר את ממשלת קטלוניה ולקיים בחירות חדשות"

ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי
ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי | צילום: (רויטרס)

לאחר האיום בשלילת האוטונומיה של חבל קטלוניה, כינס היום (שבת) ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי את הקבינט לדיון חירום, על מנת להחליט על צעדי הממשלה. בתום הישיבה הודיע ראש הממשלה על מספר צעדים, במטרה לדבריו "לשוב למציאות של חוקיות ושל דו קיום" בספרד.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לאחר שאתמול השיגה הממשלה הספרדית את תמיכת האופוזיציה בבית המחוקקים לפזר את הפרלמנט הקטלוני, הודיע היום ראש הממשלה הספרדי כי ידרוש מהסנאט לפטר את נשיא קטלוניה, סגנו ושריו, ולהכריז על בחירות חדשות בקטלוניה בתוך 6 חודשים.

כמו כן הודיע רחוי כי סמכויותיו של הממשל המקומי הקטלוני יועברו לממשל הספרדי המרכזי, אך טען כי לא מדובר בשלילת האוטונומיה של החבל אלא רק ב"ניסיון לרסן את הפרלמנט ולשוב לדו קיום עם תושבי קטלוניה".

ארכיון
ארכיון | צילום: (רויטרס)

אתמול הודיעה האופוזיציה כי היא תומכת בחבילה של צעדים חריגים, שיאפשרו להחזיר את השלטון המרכזי לקטלוניה. לטענתם, האיום להתנתקות החבל מספרד עורר חששות באירופה ופגע באמון בכלכלה הרביעית בגודלה ביבשת.

"אם לא נלך למו"מ נכריז על עצמאות"

ראש הממשלה הספרדי מריאנו רחוי התעקש להשיג את תמיכת האופוזיציה במהלך, מפני שרצה לייצר חזית פוליטית אחידה נגד הממשלה המקומית בקטלוניה. בנוסף, זו תהיה הפעם הראשונה שבה השלטון המרכזי הספרדי יגרום להפלת ממשלה מקומית בארבעה העשורים האחרונים.

רחוי הודיע שלשום כי ממשלתו מתכוונת להפעיל את סעיף 155 לחוקה, המאפשר לה לשלול את מעמדו העצמאי של חבל קטלוניה. רה"מ הספרדי ביצע את המהלך לאחר שהנשיא הקטלוני לא הגיב לדרישתו לסגת מהכרזת העצמאות הסימבולית שבוצעה לאחרונה.

מנגד, נשיא קטלוניה קרלס פוד'גמון איים במכתב לראחוי כי אם לא יציע קיום משא ומתן, יכריז על עצמאות חבל הארץ. פודג'מון הכריז שלשום במהלך כינוס של מפלגתו כי אם ספרד תכריז על ביטול האוטונומיה לחבל קטלוניה - הוא יכריז על עצמאות.