רוסיה: "התגובה לסגירת הנציגויות - קשה"

ברוסיה מגיבים בחריפות להנחיה לסגור 3 נציגויות דיפלומטיות בארה"ב. "המניע היחיד לצעד הוא פגיעה ביחסים בין המדינות", הצהיר היום לברוב

פוטין וטראמפ. "תגובה קשה"
פוטין וטראמפ. "תגובה קשה" | צילום: (רויטרס)

רוסיה הבטיחה כי תגובתה לדרישה האמריקנית לסגור נציגויות בסן פרנסיסקו, וושינגטון וניו יורק תהיה "תגובה קשה" - כך לפי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בדברים שאמר היום (שישי). בפגישה עם תלמידים בבית הספר המוביל לדיפלומטיה ברוסיה, ששודרה בטלוויזיה, אמר לברוב כי "נגיב בחריפות לדברים האלה, שנחתו עלינו משום מקום. הם פגעו בנו ונובעים אך ורק מהרצון לפגוע ביחסים בינינו לבין ארצות הברית".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

עם זאת, חרף הביקורת הקשה, לברוב הגן על הנשיא טראמפ. הוא הסביר כי הסנקציות החדשות שהטיל הקונגרס האמריקני על רוסיה פוגעות לא רק בה, אלא נועדו "לכבול את ידיו של טראמפ, ולא לתת לו להשתמש בסמכויות החוקתיות שלו הנוגעות ליצירת מדיניות חוץ".

ההוראה לסגורא את הנציגויות הגיעה כתגובה להנחיה הרוסית לקצץ 755 תקנים מהשגרירות האמריקניתבמוסקבה. טרם ברור כמה עובדים רוסיים יושפעו מהמהלך, אולם כן ידוע כי בכל מדינה יישארו שלוש קונסוליות של המדינה השנייה.

ההוראה, שניתנה על ידי שר החוץ טילרסון למקבילו הרוסי לברוב, נעשתה באופן טלפוני, והובהר בה כי מדובר בצעד תגובתי בלבד שלא נועד להחמיר את היחסים בין המדינות. חרף ההבהרה, בהצהרה שמסר השר לברוב נכתב כי הוא "מביע צער על ההסלמה ביחסים בין שני הצדדים". השניים צפויים להיפגש במהלך עצרת האו"ם בניו יורק בחודש הבא.

טילרסון ולברוב
טילרסון ולברוב | צילום: (ארכיון) (רויטרס)

המהלך הרוסי נעשה בעקבות הסנקציות החדשות שאושרו בוושינגטון בעקבות המעורבות הרוסית בבחירות הנשיאותיות האחרונות. במוסקבה כינו את הסנקציות "לא חוקיות", וגם הנשיא טראמפ לא התלהב מהן אלא אישר אותן בלית ברירה, בשל הרוב המוחלט בסנאט לאישורן: הסנקציות, שאושרו ברוב של 98 תומכים מול שני מתנגדים בלבד, אושרו בקונגרס האמריקני בניגוד לחוות דעתו של הבית הלבן, שטען כי הסנקציות יעיבו על היחסים עם רוסיה.

עם אישורן של הסנקציות תקפה רוסיה בחריפות את ההחלטה והודיעה כי האישור מהווה "צעד לפני הרס היחסים" בין המדינות. גורמים במוסקבה הזהירו כי הסנקציות החדשות יובילו את יחסי המדינות למשבר חסר תקדים. "היוזמים ונותני החסות להחלטה הזו לוקחים צעד רציני מאוד בכיוון של הריסת האפשרויות לנורמליזציה של היחסים עם רוסיה", אמר סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב. הדיפלומט הבכיר אמר כי הסנקציות לא מותירות מקום לשיפור היחסים בין המדינות בעתיד הקרוב.