טראמפ: "הרפובליקנים בסנאט נראים טיפשים"

אחרי הכישלון להעביר חוק בריות חדש שיחליף את רפורמת הבריאות של אובמה, טראמפ תקף במתקפת ציוצים את חברי מפלגתו

"הרפובליקנים נראים כמו טיפשים" (רויטרס)

אחרי הכישלונות לבטל את חוק הבריאות של הנשיא האמריקני הקודם ברק אובמה, הנשיא דונלד טראמפ במתקפה על הסנאט האמריקני: בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, תקף היום (שבת) טראמפ את החוק הקובע כי חוקים בבית הנבחרים יעברו רק ברוב של 60 חברים. "הרפובליקנים בסנאט נראים כמו טיפשים, והם מבזבזים זמן", כתב.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

החוק בסנאט קובע כי ללא רוב של 60 חברים, המתנגדים לו יכולים להציג את עמדותיהם, במשך זמן בלתי מוגבל, ובכך בעצם ליצור "פיליבסטר" שעשוי להימשך ימים ושבועות, ובצורה זו לחסום למעשה את אישור החוק.

"הרפובליקנים בסנאט לעולם לא ינצחו אם לא ילכו להצבעה מיד", כתב. "200 הצעות חוק שוכבות בסנאט, בעוד 8 סנטורים דמוקרטים שולטים בבית. בדיחה". עוד הוא כתב כי "חוק הפיליבסטר המיושן חייב להימחק". הוא אף קרא למנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטץ' מקונל "לך להצבעה עכשיו, ונצח".

הסנאט הפיל אתמול בבוקר את הצעת החוק שאמור היה להחליף את רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה, הידועה כ"אובמה-קר". מדובר בכישלון נוסף ונחרץ לטראמפ, שהתחייב לבטל את הרפורמה במהלך קמפיין הבחירות שלו ובימים האחרונים.

הפלת החוק התאפשרה לאחר ששלושה רפובליקנים בסנאט, ג'ון מקיין, ליסה מורקובסקי וסוזן קולינס, הצביעו נגד ההצעה. בימים האחרונים התקיים מסע שכנועים קדחתני מצד בכירים רפובליקנים כדי שהחוק יעבור ולא יהיה מי שיצטרף לדמוקרטים, אך הניסיונות כשלו.

51 חברי הבית העליון של הקונגרס בארה"ב הצביעו נגד החוק לעומת 49 בעד. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר בתום ההצבעה כי "ברור שמדובר בתוצאות מאכזבות מאוד". הנשיא טראמפ התייחס לכישלונו בסנאט ואמר כי נכון היה לתת ל"אובמה-קר" להיכשל ואז להעביר חוק חדש. בציוץ בטוויטר כתב טראמפ כי "48 דמוקרטים ו-3 רפובליקנים אכזבו את העם האמריקני".

מקיין הוא בין המבקרים הגדולים של טראמפ, אך לאחרונה זכה לתמיכה מצד הנשיא שצייץ כי הוא "גיבור". לפני כשבוע נודע כי אובחן בסרטן מוח אגרסיבי וכי עבר ניתוח להסרת קריש דם מעל עינו השמאלית. למרות הטיפולים שעבר, חזר מקיין להצביע בסנאט ואתמול כאמור הצביע נגד רצונו של טראמפ וזכה לתמיכה משמעותית בציבור האמריקני.