צאצאו של הגנרל רוברט אי. לי: "להסיר את פסלי הקונפדרציה"

ימים ספורים לאחר העימותים האלימים בווירג'יניה שהוצתו בעקבות ההחלטה להסיר את פסלו של מפקד הקונפדרציה. . במקביל, צאצאו של הגנרל תומך בהסרת הפסלים

פסלו של רוברט אי. לי (רויטרס)

עצרת של הימין הקיצוני בשארלוטסוויל, וירג'יניה, שהידרדרה לאלימות ביום שבת האחרון הטילה מחדש זרקור על עשרות פסלים ואנדרטאות של הקונפדרציה (איגוד מדינות הדרום בזמן מלחמת האזרחים) ברחבי ארה"ב. גורמים רבים ברשויות מקומיות קראו להסיר את הסממנים שמאדירים דמויות שנויות במחלוקת מתקופת מלחמת האזרחים המוצבים במרחבים הציבוריים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מאז האירועים האלימים במהלך סוף השבוע הוסרו למעלה מ-10 פסלים ואנדרטאות במספר ערים אמריקניות, ביניהן בולטימור (מרילנד), ניו אורלינס (לואיזיאנה), דורהאם (צפון קרוליינה), גיינסוויל (פלורידה) וכן בערים נוספות, כשבמרבית המקרים - הפסלים הוסרו מתוך השאיפה לשמור על הסדר והביטחון הציבורי. לצד הסממנים שכבר הוסרו, בכירים בממשל קראו להסרת פסלים המוצבים בערים נוספות ברחבי ארצות הברית.

העימותים האלימים, סוף השבוע (רויטרס)
העימותים האלימים, סוף השבוע (רויטרס)

בתוך כך, צאצאו מפקד צבא הקונפדרציה, הגנרל רוברט אי. לי, שסוגיית הסרת פסלו בשארלוטסוויל הציתה את העימותים האלימים בין פעילים לאומניים של ארגון "אלט-רייט", ביניהם גם אנשי KKK (קו קלוקס קלאן) לבין פעילי

בתוך כך, צאצאו מפקד צבא הקונפדרציה, הגנרל רוברט אי. לי, שסוגיית הסרת פסלו בשארלוטסוויל הציתה את העימותים האלימים בין פעילים לאומניים של ארגון "אלט-רייט", ביניהם גם אנשי KKK (קו קלוקס קלאן) לבין פעילי זכויות אזרח ותושבים שהתייצבו מולם, גינה את האלימות ואמר כי מוטב יהיה להסיר את פסלי הקונפדרציה ולהציב אותם במוזיאונים.

"בסופו של דבר, מישהו יצטרך לקבל החלטה ואם זה המחוקק המקומי, שיהיה", אמר הצאצא, רוברט אי. לי החמישי, בן ה-54 בריאיון לרשת CNN. "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל שיח בלי כל השנאה והאלימות. אם הם יחליטו להסיר את הפסלים האלה, אז בסדר. אולי יהיה עדיף להציב אותם במוזיאונים או לשים אותם באיזשהו הקשר היסטורי מסוים".

טראמפ: "גם ושינגטון וג'פרסון היו בעלי עבדים"

במהלך העימותים האלימים ביום שבת נרצחה אחת המפגינות שהביעה מחאה נגד ארגוני הימין הקיצוני. הת'ר הייר, בת 32, נהרגה ו-19 בני אדם נוספים נפצעו כשג'יימס פילדס בן ה-20 דהר במכוניתו ופגע בקבוצת מפגינים שהתייצבו נגד פעילי האלט-רייט. בעקבות המעשה, פילדס הואשם ברצח מדרגה שנייה.

ימים ספורים קודם לכן הצביעה מועצת העיר של שארלוטסוויל בעד חניכה מחדש של שני פארקים שנקראו על שמות גנרלים של הקונפדרציה ועל הסרת פסלו של הגנרל לי מהפארק שנשא את שמו. לפני מספר חודשים, הפארק נקרא מחדש "פארק האמנציפציה" ואילו הסרת הפסל כפופה לאישור חוקי סופי.

ג'יימס פילדס, הדורס בשארלוטסוויל (רויטרס)
ג'יימס פילדס, הדורס בשארלוטסוויל (רויטרס)

במסיבת עיתונאים שקיים אתמול הנשיא דונלד טראמפ בעקבות אירוע הדריסה, האשים הנשיא גם את הימין אך גם את השמאל בעימותים שקדמו לדריסה. טראמפ טען כי המפגינים מהשמאל תקפו לאומנים לבנים שמחו נגד הכוונה להסיר את הפסל של גנרל הקונפדרציה.

"רבים מהאנשים שהיו שם הפגינו נגד הסרת פסלו של רוברט אי. לי", אמר טראמפ. "השבוע זה רוברט אי. לי, ואני רואה שגם עומדים להסיר (פסל של) סטונוול ג'קסון (גנרל נוסף בקונפדרציה). אני תוהה, האם ג'ורג' וושינגטון יהיה הבא בתור? ובשבוע לאחר מכן גם תומאס ג'פרסון? איפה זה נגמר?", הוסיף לפני שציין כי הנשיא הראשון והשלישי של ארה"ב היו בעלי עבדים.