צו ההגירה של טראמפ יישאר בהקפאה

בין שלל המחאות והתביעות המשפטיות כנגד צו הגבלת ההגירה של טראמפ, הייתה עתירה של שופט אחד שהצליחה להטיל צו מניעה על יישום ההגבלות

הצו ישאר בהקפאה, טראמפ

ההקפאה של צו ההגירה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המונע כניסת מהגרים משבע מדינות מוסלמיות תימשך, כך הכריע הלילה (שישי) בית המשפט לערעורים בארצות הברית. על פי טענת בית המשפט המדינה לא הציגה ראיות ממשיות לסכנה הנשקפת מפני מהגרים מאותן מדינות ספציפיות. טראמפ מיהר להגיב. "נתראה בבית המשפט", צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר. "ביטחון המדינה שלנו בסכנה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בנוסף לנימוק כי הממשל לא הצליח להציג איום ממשי מאזרחי שבע המדינות, ציין בית המשפט כי הגיעו אליו עדויות לכך שטראמפ דיבר על כוונתו לחתום על "צו נגד מוסלמים", טרם העברת הצו הנשיאותי. בית המשפט נימק כי מהאמירה הזו עשוי להשתמע כי המהלך נבע משיקולים מפלים.

"זו החלטה פוליטית", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן. "זו ההחלטה שניתנה, אבל אנחנו הולכים לנצח בתיק הזה". העימות המשפטי לא הסתיים והממשל צפוי להמשיך עם ערעור לבית המשפט העליון, אך עד שתוכרע הסוגיה נדמה כי האזרחים מאותן מדינות יוכלו להמשיך ולהיכנס לארצות הברית. ממשרד המשפטים האמריקני נמסר כי החלטת בית המשפט נבחנת, וכל האפשרויות הקיימות נשקלות.

פליטה סורית מתאחדת עם הוריה לאחר ההקפאה
פליטה סורית מתאחדת עם הוריה לאחר ההקפאה | צילום: רויטרס

הצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא דונלד טראמפ מגביל כניסתם של אזרחים מעירק, סוריה, אירן, לוב, סומליה, סודן ותימן לארצות הברית למשך 90 יום, מונע כניסת פליטים באשר הם למשך 120 יום, ואוסר על כניסת פליטים סורים לזמן בלתי מוגבל.

הנשיא טראמפ חתם על הצו ב-27 בינואר וחולל סערה והרבה ביקורת. מחאות שונות התקיימו בשדות תעופה בינלאומיים מאחר ומעמדם החוקי של אנשים שהיו בדרכים הפך בן רגע ללא וודאי.

תביעות משפטיות הוגשו בכל רחבי ארצות הברית, אך היה זה השופט הפדרלי ג'יימס רוברט מסיאטל שהצליח לבלום את יישום הצו ברחבי המדינה בטענה שיגרום ל"פגיעה מיידית ובלתי הפיכה". רוברט הוציא צו השעיה ובכך פתח את השערים בפני אנשים מאותן שבע מדינות, כשהוא טוען: "טענת הממשל לפיה עלינו להגן על ארה"ב מאנשים מאותן מדינות אינה מבוססת".

משרד המשפטים ערער על צו המניעה של רוברט, אך בית המשפט לערעורים דחה אותם והשאיר את צו המניעה על כנו עד שיתקיים דיון בעינינו. כל עוד הנושא נידון בבית המשפט, הצו לא נכנס לפעולה. עתה הודיע כי ההקפאה תישאר עד להכרעה סופית בעניין חוקיות הצו.