הדף גרעיני ונזק אדיר: זו "אם כל הפצצות" הקונבנציונליות

היא מכילה כ-10 טון חומר נפץ, מוכוונת באמצעות GPS ומוטלת מהרקולס או מפציץ חמקן B-2 באמצעות מצנח - היישר אל המטרה. זוהי MOAB/GBU-43

"אם כל הפצצות". GBU-43/B מאסיב אורדננס אייר בלאסט
"אם כל הפצצות". GBU-43/B מאסיב אורדננס אייר בלאסט | צילום: טוויטר

סמוך ל-19:40 (שעון ישראל) אתמול (חמישי) פרסמה רשת CNN לראשונה את הידיעה הדרמטית שהפכה לכותרות ראשיות בכל רחבי העולם: ארצות הברית הטילה לראשונה בהיסטוריה את MOAB - "אם כל הפצצות" - על מעוז דאע"ש, ככל הנראה מנהרה שבה שהו פעילי ארגון "המדינה האסלאמית" - במזרח אפגניסטן. מדובר אמנם בנשק קונבנציונלי, אך הנזק שהוא עלול לגרום גדול לאין שיעור ולא בכדי הוא נחשב לנשק הלא-גרעיני העוצמתי ביותר אחרי הפצצה שפיתחו הרוסים (FOAB) שזכתה לכינוי "האבא של כל הפצצות" ונחשבת לחזקה פי ארבעה מאחותה האמריקנית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

האזור המופצץ. מפת, אפגניסטן, פצצה
האזור המופצץ. מפת, אפגניסטן, פצצה | צילום: CNN

MOAB, או בשמה השני GBU-43, מכילה כ-10 טון חומר נפץ. היא מוכוונת באמצעות GPS ובשל גודלה העצום היא נישאת על מטוס תובלה, בדרך כלל הרקולס או מפציץ חמקן B-2, ומוטלת ידנית כשהיא מחוברת למצנח - היישר אל עבר המטרה.

MOAB פותחה ב-2003 בארצות הברית בעקבות המלחמה בעירק ונוסתה בבסיס צבאי בפלורידה. יחד עם זאת, הממשל האמריקני החליט אז כי עוצמת ההתנגדות שהפגין צבא עירק לא הצדיקה את השימוש בפצצה ומאז הנשיאים ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה לא הורו על שימוש מבצעי בה.

''מבצע מוצלח''. טראמפ
''מבצע מוצלח''. טראמפ | צילום: רויטרס

שעות ספורות אחרי פרסום הידיעה הראשונית אודות האירוע, בירך נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על המבצע המוצלח: "מדובר בעוד עבודה מצוינת של צבא ארצות הברית. אנו גאים בו מאוד".

"האזור שהופצץ הוא אזור שידוע כאזור תחת שליטת דאע"ש", סיפר כתב CNN ניק פאלון וולש. "זה אזור מנותק ומרוחק שאליו קשה מאוד להביא כוחות. אין ספק שזה מסר של טראמפ לאנשי דאע"ש - הוא יגיע למקומות המרוחקים ביותר כדי לצוד אותם".

GBU-43/B מאסיב אורדננס אייר בלאסט. ''אם כל הפצצות'', ארכיון
GBU-43/B מאסיב אורדננס אייר בלאסט. ''אם כל הפצצות'', ארכיון | צילום: רויטרס

"מדובר בבסיס של המדינה האיסלאמית שפגע מאוד ביכולות של הצבא האמריקני באזור", אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בתדרוך כתבים. ארה"ב לא תאפשר פגיעה כזו".