מתח גרעיני: "פיונגיאנג לא מעוניינת בשיחות"

אחרי שמזכיר המדינה האמריקני טילרסון אישר כי קיים קו תקשורת ישיר עם צפון קוריאה, מחלקת המדינה בארה"ב מודיעה כי פיונגיאנג לא מעוניינת לקיים שיחות על פירוק הגרעין

"צפון קוריאה לא מעוניינת לשוחח" | צילום: רויטרס

אחרי שמזכיר המדינה רקס טילרסון אישר כי קיים קו תקשורת ישיר עם פיונגיאנג, ולמרות הניסיון להרגיע את הרוחות, דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הת'ר נוארט, יצאה בהצהרה לתקשורת כי צפון קוריאה אינה מעוניינת בקיום שיחות עם ארה"ב. "גורמים רשמיים בצפון קוריאה לא הראו נכונות לקיים שיחות בנושא פירוק מנשק גרעיני", אמרה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מוקדם יותר היום טילרסון אמר כי לדיפלומטים אמריקנים יש דרכים לתקשר עם הצפון קוריאנים באופן ישיר. "אנחנו שואלים: 'תרצו לדבר?'. יש לנו קווי תקשורת לפיונגיאנג, המצב לא אפל", אמר טילרסון לקבוצת כתבים במהלך ביקור בסין.

טילרסון: ''יש קו ישיר עם פיונגיאנג'' | צילום: רויטרס

דבריו של טילרסון מפתיעים לאור ההתנגשויות האחרונות בין הנשיא דונלד טראמפ למנהיג צפון קוריאה קים ג'ון און: השבוע תקף שר החוץ הצפון קוריאני רי יונג-הו את ארה"ב בשיחה שניהל עם כתבים בניו יורק. "ההכרזות של טראמפ הן ללא ספק הכרזת מלחמה", אמר וציין כי למדינתו "יש את הזכות להפיל מפציצים אמריקניים גם אם הם אינם טסים במרחב האווירי של המדינה". במקביל, החלה פיונגיאנג לתגבר את מערך ההגנה שלה ולהעביר מטוסי קרב לעבר חופה המזרחי של המדינה בעקבות טיסת המפציצים האמריקניים מסוג B-1B סמוך לחוף המזרחי של צפון קוריאה בסוף השבוע.

קים חושף פצצת מימן (KCNA)

ג'וזף דנפורד, יושב ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, הקצין הבכיר ביותר ויועצו הצבאי הראשי של הנשיא דונלד טראמפ, התריע כי צפון קוריאה מהווה את האיום הגדול ביותר על ביטחון העולם ונמצאת "מרחק קצר" מלהגיע ליכולות של מעצמה גרעינית. לדבריו, פיונגיאנג נמצאת בדרכה להשיג את היכולת הטכנולוגית לחמש טילים בליסטיים בין-יבשתיים (ICBM) בראשי נפץ גרעיניים בשל הרצון של השליט קים ג'ונג-און להישאר בשלטון.

טרמאפ וקים. התנגחויות חוזרות ונשנות | צילום: רויטרס

דנפורד המשיך והזהיר כי למרות שהטכנולוגיה המתקדמת נמצאת בפיתוח, התהליך יגיע לסיומו כבר בזמן הקרוב - אך לטענתו הדבר לא יוביל לשינוי בדרכה של ארצות הברית לטפל במשבר בחצי האי הקוריאני. כמו כן, הוא הוסיף כי פעולה קרקעית בצפון קוריאה תצטרך להיות מגובה בתמיכה של העם האמריקני והקונגרס.

דוח אמריקני: פיונגיאנג הצליחה לייצר ראשי נפץ גרעיני

לפני חודש נחשף דוח מודיעיני אמריקני סודי לפיו פיונגיאנג הצליחה לייצר ראשי נפץ גרעיניים שניתן לטעון בתוך הטילים שברשותה. על-פי הדיווח, המדינה המבודדת פיתחה בהצלחה ראשי קרב מזעריים שניתן יהיה לחמש באמצעותם טילים בליסטיים בין-יבשתיים, שלאחרונה הוכחו כמסוגלים להגיע עד לשטח ארצות הברית.

שגריר סין באו"ם ליו ג'יאי הזהיר מפני המשך חילופי הדברים והאיומים בין ארה"ב וצפון קוריאה, טען כי הדברים מידרדרים לכדי "מצב מסוכן" והוסיף שהפתרון היחיד הוא משא ומתן על התקדמות תכנית הגרעין של פיונגיאנג. השגריר הגיב להאשמות מצד שר החוץ של צפון קוריאה, שטען שארה"ב הכריזה מלחמה על ארצו, ואמר כי בסין מעוניינים "להרגיע את הרוחות". לדבריו, "אנחנו בהחלט מקווים שהשתיים יבינו שהאלטרנטיבה למשא ומתן עלולה להיות הרת אסון".