20 שנים למות הנסיכה דיאנה

היא שבתה את לב העם הבריטי ובאוגוסט 1997 נהרגה בתאונת דרכים בפריז. 20 שנה חלפו מאז - ונדמה שליידי די מעולם לא מתה

20 שנים ללא הנסיכה דיאנה, ונראה שהיא מעולם לא מתה: ביום האחרון של אוגוסט 1997, בדיוק היום לפני 20 שנה, מעט לאחר חצות הלילה שעון צרפת, התרחשה תאונת דרכים קטלנית במנהרה בפריז. אט אט החלו לזרום הידיעות - תחילה לארמון בקינגהאם ולדאונינג 10, לפיהן הנסיכה דיאנה נהרגה בתאונה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

20 שנה חלפו מהרגע הטראגי ההוא שהכניס ממלכה שלמה להלם ומאות מיליוני אחרים בעולם, וגם בימינו - דמותה של דיאנה עדיין נוכחת היטב בבריטניה וברחבי הגלובוס. עד היום פוקדים את ארמון קנסינגטון בלונדון, בו חיה בשנים שבהן הייתה נשואה לנסיך צ'ארלס, מעריצים של דיאנה שמניחים זרים ביום ההולדת שלה וביום מותה.

שבתה את לב העם. הנסיכה דיאנה (רויטרס)
שבתה את לב העם. הנסיכה דיאנה (רויטרס)

בכל שנה מאז מתה, מגלגלת התעשייה סביב דיאנה עשרות מיליוני פאונדים - חלקם במוצרים נלווים ומזכרות בעידוד הארמון, כמו למשל תערוכה סביב הבגדים של דיאנה שמוכרת כרטיסים בקצב כבר חודשים - אבל רובם מגורמים פרטיים שהבינו את הכוח של אחד המותגים המוכרים בעולם. כך הייתה בחייה - וגך גם במותה.

לא פחות מ-2 מיליארד וחצי בני אדם צפו לפי ההערכות במסע הלוויה שלה. מדובר באחד המשדרים הנצפים בהיסטוריה של הטלוויזיה, שעקף משדר פופולרי אחר - החתונה שלה ושל הנסיך צ'ארלס ביולי 1981, בה צפו 750 מיליון בני אדם ב-74 מדינות.

ליידי די. דמות נצחית (רויטרס)
ליידי די. דמות נצחית (רויטרס)

דיאנה נכנסה אל משפחת המלוכה ואל החיים הציבוריים בגיל 20 בלבד. היא חיה לצדו של צ'ארלס בסך הכל 11 שנה עד שנפרדו, ו-4 שנים אחר כך התגרשו רשמית. הנסיכה לבית ספנסר שבתה את הקהל בהתנהגות עממית וחמה וסייעה ליותר מ-90 ארגוני צדקה ברחבי העולם - פעילות בה המשיכה עד למותה הטרגי בגיל 36 בלבד.

בעקבות מותה, צצו תיאוריות קונספירציה רבות, אחת מהן עדיין נתפסת בעיני רבים כאמינה, ולפיה לא מדובר בתאונה, אלא בחיסול מתוכנן מראש. האחראים לתיאוריות הללו נעים בין אויבים של משפחת אל פייד, בן זוגה של דיאנה שנהרג איתה ברכב, ויש כאלה שתולים את האשמה במשפחת המלוכה, שלפי חלק מהתיאוריות גילו שדיאנה הייתה בהיריון ועתידה הייתה ללדת לאל פייד ילד.

הנכדים שסבתא דיאנה לא זכתה להכיר (רויטרס)
הנכדים שסבתא דיאנה לא זכתה להכיר (רויטרס)
התיאוריות הללו הופרכו בחקירת המשטרה - מה שלא מפריע להן להמשיך להתפשט - וכמוהן גם לעיסוק הבלתי פוסק של הפפראצי וכתבי הרכילות בילדיה של דיאנה, וויליאם והארי, ובנכדיה שאותם לא זכתה להכיר, הנסיך גורג' והנסיכה שארלוט. כל אלה בין היתר, משמרים את דמותה של דיאנה בחיים, למרות שליידי די לא איתנו כבר שני עשורים.