חקירת פשעי מלחמה: פיט וג'ולי בשירות בית הדין בהאג?

בית הדין בהאג ניסה בשנים האחרונות לגייס שורת כוכבים מהוליווד. ג'ולי ופיט כמעט שימשו כמלכודת דבש לברון מלחמה - וג'ורג' קלוני סירב להצעה. כל הפרטים המפתיעים שנחשפו

זמן צפייה: 01:47

חקירת פשעי מלחמה - או הסרט הבא בסדרת סרטי "אושן"? בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) פנה למפורסמים על מנת שיסייעו לאתר פושעי מלחמה מסביב לעולם - כך פורסם היום (ראשון) בתקשורת הבריטית והצרפתית. על פי הפרסום, נעשתה פנייה מפתיעה לכוכבי הקולנוע בראד פיט, אנג'לינה ג'ולי, שון פן וג'ורג' קלוני.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הפרסום ב"סאנדי טיימס" הבריטי, בשיתוף האתר הצרפתי "מדיהפארט", מתבסס על מסמכים מודלפים מתוך בית הדין - שמעידים על כך שהתובע הראשי, לואיס מורנו אוקמפו, פנה ל"עשירים ומפורסמים". בתוך 40 אלף המסמכים שדלפו מופיעות פניות של אוקמפו לקלוני ולפן - וגם לאשתו של מייסד אתר "eBay".

ג'ולי טענה: ''בראד בעד'' | צילום: רויטרס

"מלכודת הדבש" של פיט וג'ולי

קלוני ייסד באותה עת פרויקט שהטיס לוויינים מסחריים מעל דרום סודן, במטרה לאסוף מידע על פשעי מלחמה: אוקמפו פנה אליו וביקש את עזרתו בחקירת זוועות שביצע המשטר של קדאפי בלוב במהלך מלחמת האזרחים ב-2011. אוקמפו ביקש מהשחקן והבמאי קלוני להתאמן בהפעלת הלוויין מעל לוב "כדי להפעיל לחץ על הגנרלים של קדאפי", אך קלוני השיב לו - כך לפי המסמכים - וטען כי הלוויין "לא מתוחכם מספיק למשימה הזו עדיין".

עוד עולה מהמסמכים כי בית הדין בהאג ביקש את עזרתם של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי בניסיון ללכוד את ג'וזף קוני, ברון המלחמה מאוגנדה: התכנון היה שפיט וג'ולי יזמינו את קוני לארוחה או להשתתפות בסרט וישמשו כ"מלכודת דבש" עבורו – על מנת להוביל למעצרו.

"תשכחו מסלבריטאים אחרים, היא האחת", כתב אוקמפו בתכתובת לחבריו, "היא אוהבת לעצור את קוני, היא מוכנה, וכנראה שבראד יילך גם". ג'ולי כתבה לתובע בשלב מסוים: "בראד תומך בזה מאוד, בוא נדבר על הלוגיסטיקה. אוהבת".

בית הדין הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

התובע אוקמפו גם הזמין את השחקן שון פן לדיון במועצת הביטחון של האו"ם בנוגע לסודן, ובזמן שהשניים תכננו להיפגש במלון בניו יורק אוקמפו הזכיר שהוא צפוי להחליט האם לפתוח בחקירה בשטחי הרשות הפלסטינית ולערב את פן בנושא. פן השיב לו: "בזמן שאתה מקבל החלטה בנושא פלסטין, אני מסובך בשאלה האם ללכת לסאונה בספא של המלון - כלומר, אני מאוד גמיש היום ומחר".

עוד עולה מהמסמכים כי התובע פנה לפאמלה אומידייר, אשתו של מייסד "eBay" פייר אומידייר: בית הדין הבינלאומי בודק בימים אלו האם השיחות של אוקמפו עם אודימייר, בהם חשף את העמדות של שני ראשי מדינות באפריקה על מעצרו של ברון מלחמה קונגולזי, נחשבות להפרה של הסודיות לה הוא מחויב. קלוני ואודימייר סירבו להגיב לפניות ה"סאנדיי טיימס".