"ארה"ב חשה מוגנת? טעות גדולה"

צפון קוריאה טוענת כי הסנקציות החדשות נגדה הן "פגיעה בריבונות" ומאיימת בתגובה תקיפה. המשטר הרודני הודיע: "משא ומתן על תכנית הגרעין - רק כשהעוינות האמריקנית תיפסק"

לא מוכנים לפיוס. קים ג'ונג און (רויטרס)

בצפון קוריאה מגיבים היום (שני) לראשונה לסנקציות שהטילה עליה שלשום מועצת הביטחון של האו"ם ומאיימים להגיב בנקמה חריפה "פי אלפי מונים" נגד ארה"ב. בהודעה בטלוויזיה הלאומית נמסר כי בכוונת המשטר לנקוט ב"פעולה צודקת" כתגובה לסנקציות שהוטלו "כחלק ממזימה אמריקנית מרושעת לבודד ולחנוק את המדינה", ומאיימים: "ארה"ב חשה שארצה מוגנת מעבר לים? אין טעות גדולה מזו", נמסר בהודעת המשטר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהודעת המשטר הצפון קוריאני, שבו והדגישו כי פיונגיאנג לא תקיים כל משא ומתן בעניין תכנית הגרעין שלה כל עוד ארה"ב ממשיכה להפגין עוינות כלפיה, וטוענים כי הטלת הסנקציות מהווה הפרת חמורה של ריבונותה. עם זאת, לא צוינו אילו צעדים יינקטו.

מוקדם יותר היום דיווחה סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ" כי צפון קוריאה דחתה הצעה של שכנתה מדרום לשיפור היחסים בין המדינות. במפגש פנים-מול-פנים נדיר שהתקיים בין שרי החוץ של המדינות במהלך ועידה אזורית שמתקיימת בימים אלה במנילה, הדיפלומטים הבכירים לחצו ידיים והשרה הדרום קוריאנית, קאנג קיונג-ווה, הפצירה במקבילה, רי יונג-הו, להסכים לקיים שיחות במטרה להנמיך את הלהבות בין המדינות.

''איום גובר על ארה''ב''. טראמפ (רויטרס)
''איום גובר על ארה''ב''. טראמפ (רויטרס)

אולם רי דחה את ההצעה. "בהינתן המצב הנוכחי במסגרתו דרום קוריאה משתפת פעולה עם ארה"ב כדי להפעיל לחץ על הצפון, הצעה כזאת נעדרת כל כנות". בתגובה, קאנג הביעה את "הכנות של הדרום" וחזרה על קריאתה לפיונגיאנג להסכים לשיחות.

זמן קצר לאחר מכן, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילתו הדרום קוריאנית מון ג'יי-אין שוחחו בטלפון וסיכמו להפעיל לחץ מירבי על פיונגיאנג ולהרחיב את הסנקציות כלפיה. במקביל, סין הביעה רצון שדרום וצפון קוריאה יחדשו את המגעים ביניהן בהקדם.

הסנקציות - בעקבות ניסויי הטילים (רויטרס)
הסנקציות - בעקבות ניסויי הטילים (רויטרס)

במהלך שיחה שארכה כשעה, מון וטראמפ סיכמו להמשיך את התיאום בהתנהלות כלפי צפון קוריאה, במיוחד לקראת התרגיל הצבאי המשותף של בנות הברית בסוף החודש הנוכחי. דובר לשכת הנשיאה הדרום קוריאנית ציין כי בשיחה ביטאה מון את רצונה לעודד את פיונגיאנג לשוב לשולחן הדיונים, זאת בתנאי שהיא תוותר על תכנית הגרעין שלה.

בהודעה נפרדת מטעם הבית הלבן, נמסר כי שני המנהיגים "הסכימו כי צפון קוריאה מהווה איום הולך וגובר על ארה"ב, דרום קוריאה, יפן וכן על מרבית מדינות העולם". עוד נמסר כי "השניים מחויבים באופן מלא לאכוף את כל ההחלטות הבינלאומיות נגד צפון קוריאה ולעודד את הקהילה הבינלאומית לעשות כן".

מועצת הביטחון אישרה: סנקציות חדשות על צפון קוריאה

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה שלשום פה אחד ההצעה האמריקנית להטיל סנקציות חדשות על צפון קוריאה בתגובה לשני הניסויים האחרונים שערכה המדינה המסוגרת בטילים בליסטיים בין-יבשתיים לטווח ארוך, שעל פי ההערכות יכולים להגיע לכל שטחי ארה"ב.

לפי ההערכות, הסנקציות החדשות שאושרו הערב יביאו לקיצוץ של שליש בהכנסות הייצוא השנתיות של המדינה המסוגרת בהיקף של 3 מיליארד דולר. ההצעה עליה הצביעו 15 המדינות החברות במועצה גובשה בידי ארה"ב. כעת ייאסר על פיונגיאנג לייצא פחם, ברזל, עופרת ומשאבי טבע נוספים ואפילו פירות ים משטחה.

במסגרת הסנקציות החדשות הוטל איסור על מדינות בהן מעסיקים עובדים מצפון קוריאה, כמו גם איסור על ביצוע מיזמים משותפים חדשים עם המדינה המסוגרת ועל כל השקעה חדשה כספית חדשה במיזמים משותפים שכבר יצאו לפועל.