דיווח: צ.קוריאה הניעה משגר טילים

פיונגיאנג שינעה את משגר הטילים הבין-יבשתי לבסיסי השיגור בחופה המערבי, כך צוטט גורם מודיעיני בכלי תקשורת דרום קוריאני

המתיחות בחצי האי הקוריאני גוברת: על רקע המתיחות עם וושינגטון בעקבות הניסוי הגרעיני השישי שביצעה פיונגיאנג, צפון קוריאה נצפתה כשהיא משנעת משגר טילים בין-יבשתי בחופה המערבי, כך מצטט היום (שלישי) עיתון דרום קוריאני גורם מודיעין לא מזוהה. אתמול הצהירו גורמי ביטחון בדרום קוריאה שהם "מזהים היערכות לשיגור טיל בליסטי נוסף". בתוך כך, חיל הים של הצבא הדרום קוריאני ערך תרגיל באש חיה להרתעה מהצפון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי הדיווחים, השינוע החל ביום שני בלילה, יום לאחר הניסוי הגרעיני השישי, על מנת להימנע ממעקב. עוד דווח כי פיונגיאנג הקימה בסיסי שיגור באזור שאליהם שונע המשגר. שר ההגנה הדרום קוריאני אמר כי אינו יכול לאשר כי מה ששונע אכן היה טיל בין-יבשתי והוסיף כי פיונגיאנג מוכנה לשיגור של טילים נוספים כולל את טיליה הבליסטיים הבין-יבשתיים (ICBM).

ניסוי הטילים של דרום קוריאה (cnn)
ניסוי הטילים של דרום קוריאה (cnn)

דובר משרד ההגנה של דרום קוריאה התייחס להחלטת מדינתו בשיתוף עם ארה"ב להסיר את המגבלות שהוטלו על מטענים של ראשי נפץ. "לאור האיומים המתגברים של צפון קוריאה, מנהיגי שתי המדינות החליטו להסיר את המגבלות", אמר הדובר והוסיף כי ממשלתו תמשיך לעבוד מקרוב עם ארה"ב. "אנחנו מקווים ששינוי כזה יעזור למצוא פתרון טוב יותר לאיומים של צפון קוריאה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נתן אישור עקרוני להסיר את המגבלות שהוטלו על יכולותיה הבליסטיות של דרום קוריאה, כך נמסר אמש מהבית הלבן. על פי ההודעה, הנשיא הסכים לחזק את היכולות הצבאיות המשותפות של שתי המדינות בשיחה עם נשיא דרום קוריאה.

במהלך השיחה שניהל טראמפ עם הנשיא מון ג'אי-אין, הוא אף אישר לו באופן עקרוני לרכוש ציוד צבאי מארצות הברית בשווי מיליארדי דולרים. בתוך כך, משפחותיהם של חיילים אמריקניים הנמצאות יחד עמם בדרום קוריאה מתרגלות בימים אלה פינוי מהיר במקרי חירום.

טראמפ אישר להסיר המגבלות על ד. קוריאה (רויטרס)
טראמפ אישר להסיר המגבלות על ד. קוריאה (רויטרס)

במהלך הלילה ערכה דרום קוריאה תרגיל צבאי נרחב, במסגרתו שיגרה מספר טילים בליסטיים - זאת בעקבות ניסוי בפצצת מימן שערכה צפון קוריאה, שהוגדר על ידי מומחים כניסוי הגרעיני הגדול ביותר שלה. צבא דרום קוריאה מסר כי במסגרת התרגיל בוצעה סימולציה של תקיפת אתרי הגרעין של השכנה מצפון, בהם האזור בפיונגיאנג בו בוצע הניסוי האחרון שגרם לרעידת אדמה בעוצמה של 6.3.

רמטכ"ל הצבא הדרום קוריאני מסר כי התרגיל כלל שימוש בטילי אוויר-קרקע ארוכי טווח וטילים בליסטיים, והבהיר כי התרגיל בוצע על ידי צבא דרום קוריאה בלבד; במקביל נמשכות ההכנות לקראת תרגיל משותף עם צבא ארצות הברית. הנשיא אמר לפני התרגיל כי צבאו צריך להכין באופן יסודי "תגובה אגרסיבית" לתוקפנות של צפון קוריאה, שעות לאחר שסוכנות הידיעות במדינה פרסמה סקר ובו ירד אחוז התמיכה במון על רקע טיפולו במשבר עם השכנה מצפון.

היילי: ''צפון קוריאה מתחננת למלחמה'' (רויטרס)
היילי: ''צפון קוריאה מתחננת למלחמה'' (רויטרס)

אתמול הבהירה שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי כי מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און "מתחנן למלחמה", אולם בארצה לא מעוניינים בה. עם זאת, הבהירה כי "הסבלנות שלנו לא אינסופית". עוד הזכירה כי "צפון קוריאה מפירה את החלטות האו"ם כבר 20 שנה. יש גבול לכל דבר", המשיכה היילי. "הזמן לחצאי-תגובות ממועצת הביטחון נגמר. הגיע הזמן למצות את כל הכלים הדיפלומטיים שלנו לפני שיהיה מאוחר מדי. עלינו לנקוט בצעדים החריפים ביותר. צעדיו של קים ג'ונג און לא יכולים להתפס כהגנתיים", הצהירה.

"למרות מאמצינו, תכנית הגרעין הצפון קוריאנית מתקדמת יותר ומסוכנת יותר מאי פעם", הודתה היילי. "מלחמה היא לעולם לא דבר שארצות הברית מעוניינת בו, אולם הסבלנות שלנו אינה נטולת גבולות". ארצות הברית צפויה להציג סנקציות חדשות נגד צפון קוריאה, במטרה להצביע עליהן תוך שבוע.

השגריר הרוסי אמר בדיון כי הבעיות בצפון קוריאה יכולות להיפתר אך ורק באפיקים דיפלומטיים, "כולל באמצעות תיווך של מועצת הביטחון". השגריר הסיני קרא לצפון קוריאה "להפסיק לנקוט בפעולות שגויות המדרדרות את המצב ולא עומדות באינטרסים של עצמה". לדבריו, בייג'ינג לעולם לא תאפשר "כאוס ומלחמה בחצי האי הקוריאני".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גטרס "סומך על מועצת הביטחון של האו"ם שתשאר מאוחדת ותנקוט בפעולות ראויות" בכל הנוגע לצפון קוריאה, כך לדברי יועצו הפוליטי ג'פרי פלטמן. בדברים שנשא במועצה אמר כי "ככל שרמת המתח עולה, כך עולה גם הסיכון לחוסר הבנות, חישובים שגויים והסלמה". פלטמן הוסיף כי "ההתפתחויות החמורות האחרונות דורשות תגובה מקיפה על מנת לשבור את מעגל הפרובוקציות מצפון קוריאה. תגובה כזו מוכרחה לכלול דיפלומטיה נבונה ואמיצה על מנת שתהיה יעילה".