"צ' קוריאה תיתקל בתגובה מסיבית"

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס הבהיר כי "לארה"ב יש אופציות צבאיות רבות" ביחס לצפון קוריאה, וכי הוא מעדכן את הנשיא דונלד טראמפ בכל אחת מהן

לאחר שאתמול (ראשון) סרב נשיא ארה"ב טראמפ להתחייב האם ארה"ב תתקוף את צפון קוריאה או לא, הבהיר שר ההגנה האמריקני מאטיס כי האפוציה הצבאית עדיין לא ירדה מהשולחן. במסיבת עיתונאים שקיים על מדשאת הבית הלבן, אמר מאטיס כי כל איום על ארה"ב או בנות בריתה ייתקלו בתגובה צבאית מאסיבית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"לארה"ב יש את היכולת להגן על עצמה ועל בנות בריתה יפן ודרום קוריאה, ומחוייבותה אינה ניתנת להפרה", אמר מאטיס. "אנחנו לא מחפשים את השמדתה של צפון קוריאה, אבל יש לנו אפשרויות רבות". מוקדם יותר היום צייץ נשיא ארה"ב בטוויטר איום עמום, כשכתב "דרום קוריאה מגלה, כפי שהזהרתי, כי הדיבורים הפייסניים כלפי צפון קוריאה לא יעבדו - הם מבינים רק דבר אחד!".

בתוך כך, איים טראמפ כי ממשלו שוקל לפתוח באמברגו על כל מדינה המקיימת קשרי מסחר עם צפון קוריאה. במקביל, גורמי מודיעין אמריקניים אומרים כי אין סיבה לפקפק בדיווחים הצפון קוריאניים אודות ניסוי בליסטי מוצלח של פצצת מימן. "אין דבר שיגרום לנו להטיל ספק בכך שנערך ניסוי בנשק גרעיני מתקדם", אמר גורם בכיר.

מאטיס. ארכיון (רויטרס)

במהלך הלילה שוחח טראמפ בטלפון עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, בעקבות הדיווחים המאיימים שהגיעו מצפון קוריאה. השניים הסכימו כי יש להגביר את הלחץ על המדינה: כמו כן אבה הסכים עם טראמפ כי שיתוף פעולה בין שתי המדינות נחוץ בשעה שהאיום מצד צפון קוריאה מחריף. ברויטרס מדווחים כי בסיום השיחה אמר טראמפ כי ארה"ב תגן על עצמה ועל בנות בריתה בכל האמצעים העומדים והכלים בראשותה: "הדיפלומטיים, הקונבנציונאליים והגרעיניים", דברי הנשיא.

"מימד חדש של פרובוקציה"

בתגובה לניסוי הגרעיני, צבא דרום קוריאה ערך אימון מיוחד בו תורגלה תקיפה באמצעות טילים של האזור בו נערך הניסוי הגרעיני. בהודעה שהוציא רמטכ"ל צבא דרום קוריאה נמסר כי התרגיל הנרחב נעשה על ידי צבא דרום קוריאה בלבד וכי ההכנות לתרגיל משותף עם צבא ארה"ב בעיצומן.

הניסוי הגרעיני של קוריאה הצפונית גרר גינויים רבים באסיה וגם במערב. שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון הזהיר, בריאיון לסקיי ניוז, כי ניסוי הטילים הוא "פזיז וחסר אחריות" - ושימוש בפצצת מימן עלול להביא לאיום בסדר גודל חדש ומסוכן. ג'ונסון ציין כי בריטניה מעדיפה פתרון דיפלומטי: לדבריו, אף אפשרות צבאית בקשר לצפון קוריאה לא טובה דיה.

ניסוי טילים בצפון קוריאה (רויטרס)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבהיר כי אין בכוונתו לשוחח עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און. לדברי דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, פוטין שוחח בנושא עם נשיא סין, והשניים הביעו חשש עמוק מהניסוי. בהמשך שוחח פוטין עם ראש ממשלת יפן, והשניים גינו את הניסוי.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון גינו יחד את המהלך של פיונגיאנג וכינו אותו "מימד חדש של פרובוקציה" - כך לפי הודעת הממשלה הגרמנית. השניים קראו לאו"ם ולמועצת הביטחון להגיב ולהטיל עיצומים נוקשים יותר: "בנוסף למועצת הביטחון, האיחוד האירופי חייב לפעול עכשיו. הקנצלרית והנשיא הביעו את תמיכתם בהידוק הסנקציות של האיחוד מול צפון קוריאה". עוד הצהירו מרקל ומקרון כי קוריאה הצפונית מפרה את החוק הבינלאומי.