"האיום של צפון קוריאה - אמיתי"

חבר פרלמנט רוסי אמר אחרי שיגור הטיל של צפון קוריאה הלילה כי המקרה מוכיח שהאיום שלה לשגר טילים לעבר האי גואם "איננו בלוף".

חבר פרלמנט רוסי בכיר התייחס הבוקר (שלישי) לניסוי הטילים הבליסטיים שביצעה צפון קוריאה הלילה במהלכו עבר הטיל מעל שמי יפן. "הניסוי האחרון מראה שהאיום לפגוע באיי גואם, לא היה בלוף", אמר הבכיר הרוסי. סין התייחסה גם היא לאירוע: "המתיחות עם צפון קוריאה הגיעה לנקודת רתיחה"

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מומחי ביטחון העריכו הבוקר כי הטיל אותו שיגרה המדינה המסוגרת הוא מהדגם החדש של טילי ה-האוסונג-12. הטיל שמיועד לטווחים בינוניים, המשיך במעופו במשך כ-2,700 ק"מ בטרם התפוצץ.

המחוקק הרוסי הוסיף כי הסנקציות שהוביל האו"ם נגד תכנית הטילים של צפון קוריאה נחלה כישלון. לטענו הסנקציות כשלו "בגלל המצב שהפך לעימות חזיתי בין צפון קוריאה לארצות הברית".

צפון קוריאה שיגרה הלילה טיל אשר עבר מעל שטחה של יפן ונחת בים. בתגובה לשיגור, בדרום קוריאה ערכו תרגיל הפצצות אוויריות ופרסמו תיעוד של תרגיל שיגור טילים שבוצע בשבוע שעבר. ביפן כינו את השיגור "איום חמור" וקראו להגביר את הלחץ על המשטר המבודד ולקרוא לדיון חירום במועצת הביטחון.

על פי סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהאפ", השיגור התבצע סמוך לבירה פיונגיאנג לכיוון מזרח ונפל 1,180 ק"מ מזרחית לעיר ארימו שבאי היפני הוקאידו. לדברי מזכיר הקבינט היפני, הטיל שהה באוויר במשך 15 דקות.

הודעת החירום שנשלחה לטלפוני התושבים
הודעת החירום שנשלחה לטלפוני התושבים | צילום: מתוך הטוויטר

ממשלת יפן טוענת כי הטיל ששיגרה צפון קוריאה עבר מעל האי היפני הצפוני, הוקאידו. מערכת ההתרעה קראה לתושבים "לנקוט אמצעי זהירות" והודעת חירום נשלחה למכשירי הטלפון של האזרחים. צבא יפן לא ניסה ליירט את הטיל ולא הופעלה מערכת נ"מ.

בשיחת טלפון שערכו הבוקר, סיכמו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת יפן שינזו אבה כי ייעשו "את מירב המאמצים" להגן על העם היפני. "הפעולה חסרת האחריות של צפון קוריאה היא חסרת תקדים, רצינית ומהווה איום חמור על מדינתנו", אמר אבה במסיבת עיתונאים לאחר השיחה.

[brightcove_iframe video_id='korea_vtr2_n20170829_v1' autoplay='0' credit='סוכנויות' desc='התרגיל של דרום קוריאה בשבוע שעבר' kid='' duration='1929'']

בתגובה לשיגור: בדרום קוריאה ערכו תרגיל הפצצות מהאוויר

ראש הקבינט הביטחוני ביפן, יושיהידה סוגה, אמר כי שיגור הטיל האחרון של צפון קוריאה מהווה איום על טוקיו וכי הוא יענה בחומרה. "נראה שהשיגור הבליסטי הזה עבר מעל לשטחינו, מדובר במקרה חסר תקדים, רציני, המהווה איום ממשי על האומה שלנו", אמר סוגה.

בהמשך טען כי השיגור מהווה הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. "יפן תעבוד בצמוד לארה"ב, דרום קוריאה ואומות מודאגות נוספות כדי להגיב בצורה הראויה", סיכם.

קים ממשיך להתגרות בעולם, ארכיון (רויטרס)
קים ממשיך להתגרות בעולם, ארכיון (רויטרס)

השיגור גרם לדריכות רבה גם בדרום קוריאה: בסיאול התכנס הקבינט לדיון חירום בשל השיגור, אך בסופה לא יצאה הודעה על היערכות מסוימת ופורסמה הודעת גינוי לשיגור הצפון קוריאני. במקביל להתכנסות הקבינט, חיל האוויר ערך תרגיל אש בתגובה לשיגור. התרגיל כלל הטלת פצצות מהאווירלעבר מטרות שדימו את המפקדה הבכירה של צפון קוריאה.

כמו כן, בסיאול בחרו לפרסם הבוקר תמונות של ניסוי בשיגור טיל שערכה דרום קוריאה בשבוע שעבר. התיעוד פורסם בתגובה לשיגור מפיונגיאנג. בצמוד לכך, הזהירו את השכנה מצפון וקראו לה להימנע מפרובוקציות נוספות.

זו הפעם הראשונה מאז שנות ה-90 שטיל של צפון קוריאה חולף מעל שטחה של יפן. הדבר אירע לאחרונה בשנת 1998, אך השיגור הנוכחי מגיע בתקופה מתוחה במיוחד, לאחר שפיונגיאנג איימה בעבר מספר פעמים כי בכוונתה לשגר טיל שיעבור את יפן וינחת בים באזור הטריטוריה האמריקנית גואם.