"תודה צפון קוריאה שהרסת את החגיגות": השיגור והעקיצה של היילי

שיגור הטיל הבליסטי בצפון קוריאה עורר מתיחות רבה בקרב שכנותיה של הדיקטטורה המבודדת, גם מצד ארצות הברית

ארצות הברית ציינה אתמול (שלישי) את יום עצמאותה ה-241. מדובר ביום שבתון שנחגג במסיבות "על האש" מסורתיים ובמופעי זיקוקים מרהיבים, אך מי שלא זכתה לחגוג היא שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, שנאלצה להחליף את קלחי התירס והנקניקיות בסבבי דיוני חירום בעקבות שיגור הטיל הבליסטי הבין-יבשתי ששיגרה צפון קוריאה שלשום.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בעקבות התוכניות החגיגיות שנהרסו והמתיחות שעורר המהלך המתריס של הדיקטטורה המבודדת, שיגרה השגרירה עקיצה לשליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און: "מבלה את יום העצמאות שלי בישיבות – תודה צפון קוריאה", צייצה היילי בחשבון הטוויטר שלה.

הציוץ מגיע על רקע סדרת הדיונים שערכה ארה"ב בעקבות שיגור הטיל לטווח ארוך, הנחשב לראשון מסוגו שמשגרת צפון קוריאה. במסגרת ההיערכות המדינית לשיגור הטיל שמסוגל להגיע עד למדינת אלסקה בארה"ב, דרשה היילי לקיים דיון מיוחד במועצת הביטחון של האו"ם בדלתיים סגורות.

''איום חדש על ארה''ב'', הטיל ששוגר
''איום חדש על ארה''ב'', הטיל ששוגר | צילום: KNCA

מוקדם יותר פורסם כי צבאות ארה"ב ודרום קוריאה ערכו הלילה תרגיל משותף בו שיגרו טילים לעבר ים יפן הסמוך לחצי האי הקוריאני, כך אישר הצבא האמריקני בהצהרה רשמית מטעמו. לפי ההודעה, התרגיל בוצע בתגובה לשיגור הטיל הבליסטי לטווח רחוק של צפון קוריאה שלשום ונועד להמחיש את שיתוף הפעולה המוצלח בין ארה"ב ודרום קוריאה.

בתוך כך, הפנטגון אישר באופן רשמי כי הניסוי האחרון של פיונגיאנג היה שיגור טיל בין-יבשתי לטווח רחוק המהווה פריצת דרך בתכנית הטילים הצפון קוריאנית. זאת, בניגוד להערכות הראשוניות לפיהן הטיל ששוגר יכול להגיע לטווח בינוני בלבד.

לפי הודעת הפנטגון, הניסוי ממחיש את גודל האיום החדש שמציב הטיל על ארה"ב ובעלות בריתה. "ארה"ב מוכנה להגן על עצמה, על בעלות בריתה ולהשתמש בכל הכלים שברשותה נגד האיום המתפתח מצפון קוריאה", הובהר.

ארה"ב: "דרושה תגובה עולמית"

עקב הניסוי הודיעה מועצת הביטחון של האו"ם כי היא צפויה להתכנס בזמן הקרוב לדיון חירום בנושא והיא צפויה לדון בסנקציות נוספות שיוטלו על פיונגיאנג.

מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון גינה בחריפות את הניסוי ואמר שהוא שהטיל מהווה "הסלמה חדשה" באיום הגרעיני על ארה"ב ועל העולם. "לאיום עולמי דרושה תגובה עולמית", אמר. בהמשך פנה טילרסון למדינות המקיימות יחסים כלכליים או צבאיים עם צפון קוריאה ודרש מהן לנתק את היחסים מפני שהן "עוזרות לקיים משטר מסוכן".

קים: ''לא ננהל מו''מ עם ארה''ב''
קים: ''לא ננהל מו''מ עם ארה''ב'' | צילום: רויטרס

עוד הלילה אישרה צפון קוריאה כי הטיל ששיגרה הוא אכן טיל בליסטי בין-יבשתי שיכול לשאת ראש נפץ גרעיני גדול כפי שחששו במערב. בסוכנות הידיעות הרשמית של פיונגיאנג נמסר כי הניסוי "הושלם בהצלחה" והוא הוכיח את יכולתו של ראש הנפץ הגרעיני להיכנס בחזרה לאטמוספרה.

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און אמר שהניסוי השלים את היכולת של הנשק האסטרטגי שלו, הכולל בארסנל שלו בין היתר מאגרים של פצצות אטום ומימן. קים הוסיף כי "לא ינהל משא ומתן עם ארה"ב ולא יוותר על תכנית הטילים עד אשר וושינגטון תשנה את המדיניות העוינת שלה נגדנו".