קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל: "על אירופה לקחת את גורלה בידיה"

מרקל לא ציינה את שמו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדבריה בעצרת בחירות בגרמניה, אך רמזה כי "הימים שבהם יכולנו לסמוך על אחרים הגיעו לסיום"

לאחר שנהנה ממחמאות וקבלות פנים חמימות למדי בישראל ובסעודיה, מסעו של הנשיא טראמפ מחוץ לארצות הברית מסתיים בטון צורם: אחרי ששב לוושינגטון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתחה ביקורת מרומזת נגד טראמפ ואמרה כי אירופה חייבת לבחור את דרכה בעצמה בעולם שבו הסדר מתערער. "הימים שבהם היינו יכולים לסמוך על אחרים הגיעו לסיומם", קבעה מרקל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מרקל אמרה את הדברים במהלך אירוע לקראת הבחירות בגרמניה שצפויים להתקיים בחודש ספטמבר, מספר ימים לאחר שנפגשה עם טראמפ ומנהיגי העולם בפסגת ה-G7 בסיציליה ופגישת ראשי ברית נאט"ו בבריסל. היא לא ציינה במפורש את שמו של טראמפ, אולם רמזה כי דבריה מכוונים לנשיא האמריקני.

פסגת ה-G7
פסגת ה-G7 | צילום: רויטרס

באירוע שנערך בגן בירה בבוואריה, טענה מרקל כי לאירופאים אין פרטנרים כבעבר, וכי היא כבר הבחינה בכך פעמים רבות במהלך המפגשים האחרונים. "על האירופאים לקחת את גורלם בידם", טענה. "ברור שאנו צריכים יחסים ידידותיים עם ארצות הברית, בריטניה ושכנים נוספים, כולל רוסיה. אבל אנו נאלץ להילחם בעצמנו על עתידנו".

"שישה נגד אחד"

מרקל מתחה אמש ביקורת על טראמפ בנוגע למחויובתו במלחמה בשינויי האקלים, זאת לאחר שפסגת ה-G7 חשפה שורה של מחלוקות בין מנהיגי המדינות המתועשות. "אנחנו כרגע שישה נגד אחד", אמרה. אחד הנושאים המרכזיים שעליהם לא הצליחו להגיע להסכמה היה בנושא שינויי האקלים, כששישה מהם אישרו את מחויבותם להסכם פריז ואילו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סירב ואמר כי יחליט בשבוע הבא.

טראמפ בחנוכת מבנה נאט''ו
טראמפ בחנוכת מבנה נאט''ו | צילום: רויטרס

"כל הדיון על האקלים היה קשה מאוד, אפילו מאוד מאכזב", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "אין אינדיקציות שארה"ב תמשיך לתמוך בהסכם פריז". עם זאת, הייתה אנחת רווחה בקרב השותפות כשטראמפ הסכים לנוסח של ההצהרה המסכמת של הוועידה בו נקבע כי יש להילחם בהתחממות הגלובלית. "בסוף הצלחנו לשכנע אותם לכלול את המלחמה בהתחממות הגלובלית בהצהרה הסופית, אז זה צעד קדימה", אמר דיפלומט אירופאי.

המתיחות ביחסים בין טראמפ למדינות אירופה הורגשה גם ביום חמישי בטקס חנוכת המטה החדש של ארגון נאט"ו בבריסל. בצד התחייבותו להמשך המלחמה הנחושה בטרור, מתח טראמפ ביקורת חריפה על בנות בריתה של ארה"ב, כשאמר שהוא לא מעז לשאול כמה עלתה הקמתו של המבנה המושקע וטען שהן לא עומדות בהתחייבות הכספיות בנושאים ביטחוניים.

@004@

"23 המדינות החברות בברית נאט"ו חייבות סכומי כסף עצומים לארה"ב", אמר הנשיא האמריקני. "בשמונה השנים האחרונות הוצאנו יותר על ביטחון ממה שהוציאו כל המדינות האחרות יחד".