הרוג באירוע דריסה מחוץ למסגד בצפון העיר לונדון

10 בני אדם נוספים נפצעו לאחר שרכב מסחרי דהר לתוך קבוצת מתפללים מוסלמים בעת שסיימו את תפילות הרמדאן במסגד שבצפון לונדון. המשטרה: "חשוד אחד נעצר"

זמן צפייה: 00:07

אדם אחד נהרג ועשרה נוספים נפצעו לפנות בוקר (שני) לאחר שכלי רכב מסחרי דהר לתוך קבוצת מתפללים שסיימה להתפלל במסגד בפארק פינסבורי בצפון-מזרח לונדון. בסקוטלנד יארד הודיעו כי נעצר חשוד, ככל הנראה נהג הרכב. עוד נמסר כי היחידה המשטרתית ללוחמה בטרור אמונה על חקירת האירוע. "המשטרה אישרה כי היא מתייחסת לאירוע כאל חשד לפיגוע טרור", מסרה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי שהוסיפה כי בכוונתה לכנס ישיבת חירום של הקבינט.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

זירת הדריסה בלונדון
זירת הדריסה בלונדון | צילום: CNN

ההתנגשות אירעה בסמוך לשעה 02:20 (שעון ישראל), אז פגעה בעוצמה המסחרית בקבוצת המתפללים שעמדה על מדרכה מחוץ למרכז בו נמצא המסגד. נהג הרכב, בן 48, נתפס בידי ההמון בזירה ולאחר מכן הועבר לחקירת המשטרה. כמו כן, היו דיווחים ראשוניים מהזירה על כך שהנהג הפוגע השתמש בסכין אחרי הדריסה, אך המשטרה שללה את הדיווחים.

מהמועצה המוסלמית של בריטניה נמסר כי המסחרית פגעה בקבוצת המתפללים בעת שיצאו מהמסגד בפארק פינסבורי, אחד הגדולים בבריטניה, זמן קצר לאחר שסיימו את תפילות הרמדאן. עדי ראייה סיפרו כי הרכב הפוגע לא ניסה להאט לפני הפגיעה וכי עשרות ניידות החלו לזרום לפארק מיד לאחר מכן.

צילום: SKY NEWS

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי עודכנה בפרטים וגינתה את האירוע. "זהו אירוע נוראי", מסרה מיי בהצהרה. "כל המחשבות שלי נתונות לפצועים, לקרוביהם ולשירותי החירום בזירה". עוד הודיעה ראש הממשלה על כוונתה לכנס ישיבת חירום של הקבינט.

בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו, גינה ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, את התקרית אותה כינה "פיגוע טרור" ואמר שהיא כוונה נגד "לונדונים חפים מפשע שסיימו את תפילותיהם בחודש הרמדאן הקדוש". גם מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין גינה את הפיגוע בעמוד הטוויטר שלו: "אני מזועזע לחלוטין מהאירוע בפארק פינסבורי. אני נמצא בקשר עם המסגדים, המשטרה ועם הרשויות. מחשבותיי נמצאות עם הקהילה שנפגעה כתוצאה מהאירוע הנורא הזה".

[brightcove_iframe video_id='news-from-the-web-1532' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_6m6q576m' duration='19']

היערכות המשטרה נמשכת. לונדון הבוקר
היערכות המשטרה נמשכת. לונדון הבוקר | צילום: רויטרס

"זו לא הייתה תאונה - ראיתי הכול"

"כבר מהחלון התחלתי לשמוע הרבה זעקות וצרחות", סיפרה אישה המתגוררת בקרבת המקום לרשת BBC. "כולם צעקו: 'הטנדר פגע באנשים, הטנדר פגע באנשים!', זו הייתה מסחרית לבנה שנעצרה מחוץ למסגד בפארק פינסבורי, שנראה כי פגעה באנשים שיצאו לאחר התפילה". עד ראייה אמר ל"סקיי ניוז" כי הוא ראה שבתוך הרכב היו יחד עם הנהג שנעצר עוד שני גברים שהצליחו להימלט, אך אין לכך כל אישור רשמי.

"זו לא הייתה תאונה, ראיתי הכול", אמר בובו סויו שנכח במקום. "אנשים נפצעו באורח קשה. נהג הרכב ניסה להימלט אבל אנשים תפסו אותו. הוא לא אמר כלום". סויו הוסיף כי לאחר הדריסה הוא ראה שלושה אנשים מוטלים על הריצפה ועל אחד מהם בוצעו פעולות החייאה.

מלאכת פינוי הפצועים מהזירה הושלמה והנפגעים פונו לשלושה בתי חולים נפרדים בעיר. כוחות ביטחון גדולים שהוזעקו למקום החלו בסריקות נרחבות באיזור הפארק אם ישנם חשודים נוספים ורחובות רבים מסביב לפארק נחסמו לתנועה.

הפיגוע המשולב בלונדון לפני שבועיים
הפיגוע המשולב בלונדון לפני שבועיים | צילום: טוויטר

לפני כשבועיים נרצחו שמונה בני אדם ו-50 נפצעו במתקפת טרור משולבת לאחר ששלושה מחבלים דרס הולכי רגל בגשר לונדון ואז יצאו לדקור אנשים באתרי בילוי סמוכים לגשר כשהם חמושים בסכין. ארגון הטרור דאע"ש נטל אחריות על הפיגוע ואמר כי לוחמיו ביצעו את המתקפה. שבוע לפני כן אירע פיגוע התופת בעיר מנצ'סטר במהלך הופעתה של הזמרת אריאנה גרנדה. בפיגוע נרצחו 22 איש, רובם בני נוער שהגיעו להופעה.

בשל הפיגוע הועלתה למשך שבוע רמת הכוננות במדינה לרמה הגבוהה ביותר, מ"חמור" ל"קריטי" - לראשונה מזה עשור. במסגרת השינוי כוחות צבא חמושים פיטרלו ברחובות ותגברו את כוחות המשטרה במשימות השוטפות. ראש הממשלה תרזה מיי הסבירה את הצעד: "איום ממשי למתקפה נוספת".

"הגענו למסקנה על בסיס החקירה שרמת הכוננות צריכה לעלות מ'חמורה' ל'קריטית'", הוסיפה מיי. "זה אומר שההערכות הן לא רק שישנה סבירות גבוהה למתקפה נוספת, אלא שישנו איום ממשי למתקפה שכזו".