בריטניה: 31% מהיהודים שקלו לעזוב

סקר מדאיג בממלכה: 17% מהיהודים טענו כי הם מרגישים "לא רצויים" בשל תופעות אנטישמיות. 37% דיווחו שחשו צורך להסתיר את יהדותם בפומבי

"הציבור מתנער מאנטישמיות, מה עם המוסדות?
"הציבור מתנער מאנטישמיות, מה עם המוסדות? | צילום: SKY NEWS

כמעט שליש מיהודי בריטניה שקלו לעבור למדינה אחרת בשל אנטישמיות במהלך השנתיים האחרונות, עלייה של 3% לעומת הנתון בשנת 2015 - כך עולה מסקר חדש של ארגון "הקמפיין נגד אנטישמיות" בו השתתפו כ-4,000 בני אדם במהלך 2016-2017.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לפי נתוני הסקר, 17% מיהודי בריטניה מרגישים שהם אינם רצויים בממלכה, ואילו 37% מהם הרגישו צורך להרגיש את יהדותם בציבור. 65% מהנסקרים השיבו כי הם מאמינים שהממשלה הבריטית לא עושה דיה על מנת להגן עליהם, ויותר מ-80% אמרו כי מפלגת הלייבור מתייחסת לנושא בקלות ראש - על רקע פרשת האנטישמיות בלייבור, במסגרתה הודחו בכירים רבים בשל אמירות פוגעניות.

האנטישמיות בירידה - אבל היהודים חוששים
האנטישמיות בירידה - אבל היהודים חוששים | צילום: רויטרס

"תמיד הייתי מאושרת בבריטניה", סיפרה מנדי בלומנטל, תושבת המדינה בשנות ה-50 לחייה. "אני מגיעה ממשפחה בריטית נורמטיבית, ההורים שלי היו גאים להיות בריטים וחינכו אותי להחזיר לחברה", הוסיפה. לדברי בלומנטל, היא חוותה דעות קדומות רבות בשל יהדותה, וחלק מחבריה אף ספגו מתקפות מילוליות ופיזיות מאותה הסיבה. "אני לא מאמינה שזה הגיע לידי כך, אבל אני חושבת שתוך עשור זה יהיה כבר בלתי נסבל עבור יהודים".

לעומתה, ג'ודקי, סטודנט חובש כיפה מצפון לונדון, מספר על חוויה שונה לחלוטין. "זכיתי לתגובות חיוביות מאוד מאנשים לגבי כך שאני יהודי", שיתף. "אני מרגיש מאוד בטוח כאן".

במקביל, סקר אחר של הארגון מצא כי בקרב הציבור הרחב ישנה דווקא ירידה באנטישמיות: רק 36% מהנסקרים בסקר הזה הסכימו עם לפחות אחת מתוך שבע אמירות אנטישמיות שהוצגו להם, לעומת 45% בשנת 2015.

"יש פה מצב בו החברה הבריטית התחילה, באפקטיביות רבה, להתנער מאנטישמיות - אולם המוסדות עליהם אנחנו סומכים שיגנו על הקהילות שלנו לא עושים מספיק", הסביר יו"ר הארגון, גדעון פולטר. לדבריו, "אנחנו מדברים על כך כבר שנים ארוכות - מתי הם יתעוררו?".