הבחירות בבריטניה: אין רוב למיי - "היא לא תתפטר"

בכיר במטה של תרזה מיי אמר כי היא אינה מתכוונת להתפטר מתפקידה, למרות התוצאות המאכזבות. מיי, שזכתה ל-317 מושבים מתוך 650, לא השיגה רוב בפרלמנט

תחל בהוצאת בריטניה מהאיחוד. מיי
תחל בהוצאת בריטניה מהאיחוד. מיי | צילום: רויטרס

למרות האכזבה, מי מתכוונת להיאחז בכיסא: בכיר במטה של ראשת הממשלה תרזה מיי אמר הבוקר (שישי) כי אין בכוונתה להתפטר - וזאת למרות שלא הצליחה להשיג רוב בפרלמנט ומפלגתה איבדה 11 מושבים בהשוואה לבחירות הקודמות. מיי צפויה למסור הצהרה בצהריים, לאחר שתסתיים ספירת כל הקלפיות. מנגד, ג'רמי קורבין מהלייבור זכה להישג גדול - 261 מושבים, עלייה של 31 מושבים בהשוואה לבחירות הקודמות - אך לא יוכל להרכיב ככל הנראה ממשלה אחרת: קורבין התקבל הבוקר בתשואות ובמחיאות כפיים במטה הלייבור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

קורבין אמר לתומכיו "אני חושב שזה די ברור מי ניצח בבחירות - תראו בכמה מושבים זכינו". קורבין גם  קרא להמשיך בשיחות לנסיגה מהאיחוד האירופי לפי הלו"ז הקיים והצפוף - תחילת הדיונים ב-19 ביוני. קורבין אמר כי מפלגתו תנסה להנהיג את המדינה גם ללא רוב בפרלמנט: "אני מחכה לשרת את המדינה, על מיי להתפטר". בכיר במפלגת הלייבור כינה את מיי "ברווז צולע" ואמר כי מפלגתו תנסה להקים ממשלת מיעוט.

בשעות הלילה כבר נשמעו קריאות במפלגת השמרנים להדחת מיי וכבר הועלתה האפשרות ששר החוץ בוריס ג'ונסון יתמנה לתפקיד, אך בסביבת מיי הודפים את הטענות. על פי ספירת תוצאות האמת, כשנותרו רק 3 מושבים שטרם הוכרעו, ראשת הממשלה תרזה מיי לא יכולה בשלב זה להרכיב ממשלה: המפלגה השמרנית בראשות תרזה מיי מחזיקה ב-316 מושבים בפרלמנט ומפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין זוכה ב-261 מושבים.

המפלגה הלאומית הסקוטית זכתה ב-35 מושבים, הליברלים הדמוקרטים ב-12 טמפלגת ה-DUP – המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית - ב-10. לפי דיווחים בבריטניה, השמרנים כבר החלו במגעים לצירוף ה-DUP.

פרלמנט תלוי
פרלמנט תלוי | צילום: רויטרס

הפתעת הבחירות: הקריסה של הימין הקיצוני

עוד זכו במושבים: מפלגת שין פיין האירית (7) והמפלגה הוולשית Plaid Cymru ב-4 מושבים. נתון מעניין נוסף מצביע על קריסה של מפלגת UKIP מהימין הקיצוני בבריטניה, שלא זכתה עד כה באף מושב והפסידה גם במחוזות בהם ניצחה בעבר. באופן מפתיע, מירב הקולות עברו ממפלגת הימין הקיצוני להצבעה לג'רמי קורבין האנטי ממסדי משמאל. בחלק מהמחוזות נרשם קרב צמוד מאוד, ובאחד מהם הוכרעו הבחירות בשני קולות בלבד.

השמרנים הם המפלגה הגדולה בפרלמנט, אך היא מאבדת את הרוב ותיאלץ להקים קואליציה. המצב הקיים הוגדר כ"פרלמנט תלוי", מכיוון שבשלב זה מסתמן שגם ג'רמי קורבין וגם תרזה מיי לא יצליחו לבדם להרכיב קואליציה של 326 מושבים. תוצאות הבחירות עד כה מהוות אכזבה לשמרנים בראשות מיי, שיצאו לבחירות המוקדמות על מנת להגדיל את כוחם בפרלמנט, אך כוחם נחלש. בבחירות הקודמות השמרנים זכו ב-330 מושבים, וכעת התברר כי המפלגה לא תזכה ביותר מ-319 קולות.

מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, הגיב בחשבון הטוויטר שלו לפרסום התוצאות הראשוניות מהקלפיות והודה לכל מי שתמך והתלווה אליו לאורך הקמפיין: "לא משנה התוצאות הסופיות, הקמפיין החיובי שלנו שינה את הפוליטיקה בבריטניה לטובה". המועמד השנוי במחלוקת הודה לכל מי שהצביע ותמך בחזון לבריטניה "שיוויונית" יותר ואמר: "אלו שעברו מדלת לדלת ועד לאלו שטיפלו ברשתות החברתיות, כולם עבדו קשה מאוד. מדהים לקבל תמיכה רחבה כל כך". קורבין הוסיף ואמר בנאומו כשזכה במושבו בפרלמנט שעצם העובדה שמצביעים רבים שלא הצביעו בעבר, יצאו לקלפיות, מראה על שינוי מגמה בבריטניה:"לאנשים נמאס מסגפנות ומקיצוצים בשירותים הציבוריים".

אכזבה מתוצאות המדגמים. ארכיון
אכזבה מתוצאות המדגמים. ארכיון | צילום: רויטרס

"המדינה זקוקה בדחיפות ליציבות"

תרזה מיי, העומדת בראש המפלגה שמרנית וראש הממשלה המכהנת, אמרה בנאומה לאחר שזכתה במושב בפרלמנט כי במידה ומפלגתה תקבל את רוב המושבים בפרלמנט, יספקו את היציבות הנחוצה לבריטניה. "לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות, בריטניה זקוקה בדחיפות ליציבות ואנו נספק אותה בכל מקום שנהיה". בנאומה, מיי נראתה לחוצה וקולה רעד. היא סירבה לענות לשאלות הנוכחים.

מנהיג הליברל-דמוקרטים טים פרון הגיב לתוצאות המדגמים בבחירות בבריטניה ואמר שיתקשה להצטרף לקואליציה עם תרזה מיי והמפלגה השמרנית. "ללא הסכם, ללא דילים, ללא קואליציה", הצהיר פרון והוסיף שמפלגתו כבר סבלה בעבר מהחיבור עם השמרנים. מנגד, מפלגת "האיחוד הדמוקרטי" מצפון אירלנד הודיעה כי תהיה מוכנה להיכנס למשא ומתן עם תרזה מיי והשמרנים כדי להיכנס לקואליציה: "יש לנו הרבה מן המשותף. גם אנחנו מעוניינים בברקזיט ולחזק את האיחוד הבריטי". המפלגה זכתה ב-8 מקומות לפי המדגמים ותוכל לסייע לשמרנים שזקוקים ל-4 מושבים נוספים כדי לזכות ברוב בפרלמנט ולהקים ממשלה.

הישג משמעותי. ג'רמי קורבין
הישג משמעותי. ג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

לפני 52 ימים הכריזה ראש הממשלה מטעם המפלגה השמרנית תרזה מיי על בחירות בזק, אז הובילה בפער עצום והדרך לממשלה חזקה בראשותה נראתה בטוחה. אלא שמאז הצטמצם הפער המבטיח ומעמדה של מיי התערער, ולא רק בשל פיגועי הטרור הרצחניים שהתרחשו בתקופה האחרונה במדינה. לפי תוצאות המדגמים, נראה שההימור שלקחה לא צלח ומפלגתה איבדה 8 מושבים בפרלמנט.

מיי ובעלה מחוץ לקלפי. אתמול
מיי ובעלה מחוץ לקלפי. אתמול | צילום: רויטרס

פיגועי הטרור האחרונים בלונדון ובמנצ'סטר השפיעו על הלך הרוח של הבריטים וגורמים במטה מיי הביעו חשש כי הם עלולים להשפיע גם על דפוסי ההצבעה. מיי עצמה ספגה ביקורת לאחר הפיגוע בלונדון והטענה שלא הציבה מספיק שוטרים לטובת ההגנה על התושבים.