המשטרה: "השריפה בלונדון - בגלל קצר במקרר"

חקירת המשטרה העלתה כי האש הקטלנית התפרצה בשל קצר במקרר וכי בשלב זה נערכות בדיקות לגורמים לו. עוד נמסר כי ייתכן שיוגשו כתבי אישום בגין הריגה נגד האחראים לבנייה

"הצטבר מספיק גז להרוג את כל הדיירים"
"הצטבר מספיק גז להרוג את כל הדיירים" | צילום: רויטרס

קצר חשמלי גבה את חייהם של עשרות במגדל הבוער: משטרת לונדון הודיעה היום (שישי) באופן רשמי כי השריפה הקטלנית בבניין המגורים "גרנפל" בלונדון לפני כשבועיים פרצה בעקבות קצר חשמלי במקרר באחת הדירות. עוד נמסר כי נשקלת האפשרות להגיש כתב אישום בגין הריגה נגד החשודים ברשלנות בעת הקמת הבניין, זאת בשל העובדה שכל הבדיקות של אריחי הבניין נכשלו בהגנה מפני אש.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מוקדם יותר פורסמו פרטים חדשים על הנסיבות שגרמו למותם של 79 בני האדם שנספו באסון. מומחי רעלים בלונדון העריכו כי לוחות הבידוד שהותקנו במהלך שיפוץ מקיף שעבר הבניין בשנת 2016 ושפולטים גזים רעילים ביותר בעת שריפה, הם שגרמו למותם של לפחות חלק מהקורבנות.

המומחים סיפרו לרשת "סקיי" הבריטית כי לוחות הבידוד שהותקנו בחלקו החיצוני של הבניין הכילו מימן ציאנידי שנחשב לגז רעיל ביותר. על פי ההערכות, בשל המיקום הבעייתי של הלוחות, ייתכן כי דירות המגדל התמלאו בכמות גז שעשויה הייתה להרוג את הדיירים. אלא שלאור מצבן הקשה של גופות הנספים, ייתכן כי לא יתאפשר לקבוע מהו התפקיד של הגז בגרימת מותם.

ממשרד ראש הממשלה תרזה מיי נמסר כי בכ-600 גורדי שחקים נוספים בלונדון ישנו חיפוי דומה לזה שבמגדל גרנפל. "כמובן שאנחנו נמצאים בקשר רציף עם כלל הרשויות המקומיות ומפצירים בהם לשלוח לנו בדחיפות את הדגימות ואנחנו נערוך את הבדיקות הדרושות", מסרה דוברת המשרד.

לוחות הבידוד הכילו גזים רעילים
לוחות הבידוד הכילו גזים רעילים | צילום: רויטרס

"הקיר החיצוני של הבניין הורכב מלוחות קצף בעובי 150 מ"מ", סיפר ריצ'רד הול, פרופסור לכימיה ומדעי האש באוניברסיטת מרכז לנקשייר. "ברגע שהאש התפשטה אליהם, בכל דירה היה מצטבר מספיק מימן ציאנידי כדי להרוג את כל דייריו".

אחד מבתי החולים בלונדון אישר כי שלושה מתוך 12 הנפגעים שפונו אליו טופלו בעזרת נוגדנים לגז הרעיל. עם זאת, ארבעה בתי חולים נוספים אליהם פונו נפגעים מהשריפה סירבו למסור פרטים לגבי אופן הטיפול בפצועים.

6 עדיין מאושפזים במצב קשה
6 עדיין מאושפזים במצב קשה | צילום: רויטרס

בעקבות השריפה פונו 68 נפגעים לשישה בתי חולים שונים ברחבי הבירה הבריטית, כאשר 18 מתוכם פונו במצב אנוש והוכנסו לתרדמת יזומה בעקבות פגיעה קשה בקנה הנשימה. בבתי החולים עדיין מאושפזים 10 בני אדם כתוצאה מהשריפה, שישה מתוכם במצב קשה.

בתוך כך, ניקולס הולגייט, בכיר המועצה המקומית בה שוכן המגדל בן 24 הקומות, התפטר בעקבות האסון שנחשב לשריפה הקשה ביותר שהתחוללה בבריטניה מאז מלחמת העולם השנייה. הולגייט סיפר כי הוא נאלץ לסיים את תפקידו בעקבות לחץ מצד שר הקהילות, סג'יד ג'ביד. "למרות רצוני להמשיך בתפקידי תוך נסיבות מאתגרות ביותר, החלטתי שמוטב כי אסיים את תפקידי ברגע שיתמנה מחליף ראוי", מסר הולגייט בהודעה.