כתב אישום: "זה לא מעשה קונדס אלא פשע פדרלי"

הצעיר, תושב אשקלון בן 18 שנעצר בביתו לפני כחודש, מואשם ב-28 סעיפים שונים. מכתב האישום עולה כי נהג להתקשר למרכזים יהודיים ולתאר את מותם של ילדים

הנאשם על רקע מרכז יהודי שפונה
הנאשם על רקע מרכז יהודי שפונה | צילום: רויטרס

שני כתבי אישום הוגשו הלילה (שבת) בפלורידה ובג'ורג'יה נגד צעיר ישראלי בן 18 תושב אשקלון. הוא מואשם בהפצת לפחות 245 התרעות שווא על ירי והטמנת פצצות במרכזים יהודיים בארה"ב ובעולם. הוא נעצר בישראל לפני כחודש בתום חקירה חובקת עולם בשיתוף משטרת ישראל וה-FBI.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מכתב האישום שהוגש לבית המשפט הפדרלי באורלנדו עולה כי הנאשם, המחזיק באזרחות כפולה, אמריקנית וישראלית, התקשר למרכזים יהודיים והשאיר הודעות קוליות בה התריע על ירי והטמנת פצצות במקום. הוא מואשם ב-28 סעיפים של ביצוע שיחות מאיימות והעברת מידע כוזב למשטרה. בכתב האישום הנוסף שהוגש בג'ורג'יה, הצעיר מואשם בשלושה סעיפים נוספים של ביצוע שיחות מאיימות, העברת מידע כוזב ומעקב והטרדה באמצעות האינטרנט.

מובא להארכת מעצר, ארכיון
מובא להארכת מעצר, ארכיון | צילום: רויטרס

הצעיר, ששמו נאסר לפרסום בישראל, עיוות את קולו באמצעות שירות מקוון שאפשר לו להישמע כאישה ולבצע את השיחות המאיימות מבלי שזהותו תוסגר. על השירות הוא שילם באמצעות המטבע האינטרנטי ביטקוין. הוא הקליט את כל השיחות ושמר אותן במחשבו האישי, לצד כתבות שתיארו את תגובת המשטרה לאירועים. רק לאחר שהעיוות הוסר מהקלטות השיחות נחשף כי קולו של הצעיר תואם לקולה של האישה שהתקשרה למרכזים היהודיים.

"כתב האישום שהוגש בעקבות האיומים על מרכזי הקהילה היהודית מייצג את מחויבותנו למאבק בכל צורות הפשיעה האלימה", אמר התובע הכללי האמריקני ג'ף סשנס. "האיומים הללו הטילו טרור בקהילות היהודיות ברחבי המדינה והחקירה שלנו נמשכת".

גם ראש ה-FBI ג'יימס קומי, התייחס להגשת כתב האישום. "סוג כזה של התנהגות הוא לא מעשה קונדס אלא פשע פדרלי", אמר. "זה מפחיד אנשים חפים מפשע, משבש את שגרת חייהן של קהילות שלמות ומבזבז משאבים מוגבלים לאכיפת החוק".

העלה את הכוננות בקרב יהודי ארה''ב
העלה את הכוננות בקרב יהודי ארה''ב | צילום: רויטרס

הצעיר הישראלי נעצר לפני כחודש בתום חקירה סמויה שארכה כמעט שלוש שנים של יחידת הסייבר של להב 433 וה-FBI. בעת המעצר, החרימה המשטרה שלושה מחשבים ואת אנטנת ה-WiFi בה עשה שימוש ואפשרה לו להשתמש בחיבור אלחוטי לטווחים ארוכים במיוחד.

הצעיר סובל מבעיה רפואית שאותרה כבר בגיל 14, ומסיבות שונות הוא אינו לומד בבית ספר כבר מכיתה א': הוא רכש חינוך ביתי באמצעים פרטיים, ובתוך כך גם יכולות טכנולוגיות. המחשב שבחדר ביתו הוא שידר איומים לגופים רבים: במשטרה טוענים כי החשוד הצליח להגיע לאותם מוסדות באמצעים מתוחכמים - בהם אנטנת Wi-Fi שהרכיב והאריכה את טווח השידור של שיחות הטלפון שערך ממכשיר שחובר למחשב שלו.

במהלך החיפוש בביתו ניסה הצעיר לחטוף את נשקה של אחת השוטרות שלקחו חלק במעצרו. בין היתר הצעיר חשוד כי שלח הודעות למרכזים בניו זילנד, אוסטרליה, אירופה וארצות הברית. הודעותיו גרמו לבהלה רבה ובמקרים רבים גם לפינוי המרכזים מיושביהם.

"מדובר בצעיר ללא עבר פלילי שמגיל צעיר סובל מבעיות רפואיות קשות", אמרה עו"ד גלית בש שמייצגת את הצעיר. "קיים חשש שמצבו הרפואי משפיע על תפקודו הקוגניטיבי. לאור זאת ביקשנו מבית המשפט שיורה על הפנייתו של הצעיר לבדיקה רפואית. בית המשפט קיבל את טענותינו והורה למשטרה לבדוק את מצבו הרפואי של הצעיר".