איסטנבול ביטלה את מצעד הגאווה

בעוד טורקיה, ובעיקר איסטנבול, נחשבות לאזורי מקלט עבור בני הקהילה הגאה שנרדפו בסוריה ועירק בשל נטייתם, הרשויות ממשיכות להגביל את פעילותם

מצעד הגאווה באיסטנבול ב-2013
מצעד הגאווה באיסטנבול ב-2013 | צילום: רויטרס

בשנה השנייה ברציפות, מצעד הגאווה השנתי לא ייערך באיסטנבול: מושל העיר אסר היום (שבת) על קיום המצעד, שהיה בעבר הגדול ביותר בעולם המוסלמי. לטענתו, הסיבה היא "חששות ביטחוניים" בעקבות איומים מצד קבוצות לאומניות. ההחלטה כבר מעוררת ביקורת מצד ארגוני הקהילה הגאה וזכויות האדם בטורקיה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

גם בשנה שעברה נאסר על קיום המצעד - והפעם ההחלטה התקבלה יום לפני התאריך המיועד של המצעד.

בשבוע שעבר התקבל איום מצד הארגון הקיצוני Alperen Hearths - שהוא למעשה ארגון הנוער של "מפלגת האחדות הגדולה": הארגון איים למנוע את קיום המצעד אם הרשויות לא יפעלו, ולאחר ששקל את הנושא הודיע המושל כי הוא פועל "מתוך דאגה לשלום הצועדים, התיירים והתושבים". המארגנים אמרו כי האיסור על הצעדה נותן למעשה לגיטימציה לפשעי שנאה - וקרא להפוך את ההחלטה ולקיים את המצעד כמתוכנן.

איסטנבול נחשבת למעין עיר מקלט עבור הומוסקסואלים ולסביות במזרח התיכון, ובין השאר מסוריה ועירק: בשנים הקודמות המצעדים הגאים הסתיימו לרוב ללא תקריות חריגות, אך האיומים התרבו. ב-2015, המצעד האחרון עד כה, המשטרה השתמשה בגז מדמיע ותותחי מים כדי לפזר את המשתתפים - מכייון שהמצעד התנגש עם חודש הרמדאן.