ארצות הברית: "אירן עומדת בהסכם הגרעין"

בכירים בממשל טראמפ אמרו בתדרוך לכתבים כי אירן מקיימת את חלקה בהסכם למרות שהיא נותרה "איום מרכזי בשל ערעור היציבות באזור"

טראמפ
טראמפ | צילום: רויטרס

הממשל האמריקני הכריז הבוקר (שלישי) כי אירן עומדת בתנאי הסכם הגרעין עם המעצמות, אך סייג זאת ואמר שטהרן נותרה איום מרכזי. זו הפעם השנייה מאז הושבע טראמפ לנשיאות שבה נאמרים הדברים למרות שבמהלך הקמפיין הצהיר טראמפ כי "מדובר בהסכם הגרוע ביותר שנחתם אי פעם".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתדרוך לכתבים בארה"ב הוסיפו בכירים בממשל כי נשקלת הטלת סנקציות כלכליות חדשות על אירן בשל הניסויים שהיא מבצעת בטילים בליסטיים ובשל תרומתה לערעור היציבות באזור.

התדרוך התקיים על רקע החוק האמריקני לפיו מחלקת המדינה מחויבת לעדכן את הקונגרס בכל 90 יום לגבי עמידתה של אירן בהסכם הגרעין. הפעם האחרונה שהתקיים תדרוך כזה היה בחודש אפריל.

לפני יומיים תקף שר החוץ האירני את התנהלות ממשל טראמפ ואמר כי דווקא ארה"ב לא עומדת בתנאי ההסכם שנחתם לפני שנתיים. "בשבע פעמים שונות הכריזה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שאירן ממלאת את חלקה בהסכם באופן מלא", אמר זריף בריאיון ל-CNN. "לצערי אי אפשר לומר את אותו הדבר לגבי ארה"ב".

דבריו של זריף הגיעו על רקע מכתב חריף ששיגרו ארבעה סנטורים אמריקניים, ביניהם מרקו רוביו וטד קרוז, בו טענו כי אירן לא עומדת בחלקה בהסכם. הסנטורים האשימו את המשטר בכך שהוא ממשיך לפעול להגדלת מאגר החומרים הגרעיניים, שהוא מנע מסבא"א גישה למתקן הגרעין פרצ'ין וכן כי אירן מפעילה יותר צנטריפוגות מכפי שהותר לה בהסכם.

"כשניהלנו את המו"מ על ההסכם, החלטנו שסבא"א תהיה הגוף היחיד שיותר לו לפקח על יישום ההיבט הגרעיני של ההסכם", המשיך זריף. "ארה"ב נכשלה במילוי אחר ההסכם. כשהבית הלבן הכריז לפני יומיים שהנשיא טראמפ ניצל את ביקורו בהמבורג כדי להניא מנהיגים ממעצמות אחרות מקיום יחסים עם אירן - זוהי הפרה של רוח הסכם הגרעין. ארה"ב צריכה להתחיל לעמוד בחלקה".

מתקפה חדשה נגד ארה''ב. טראמפ וזריף
מתקפה חדשה נגד ארה''ב. טראמפ וזריף | צילום: רויטרס

טילרסון בחודש אפריל: "אירן עומדת בהסכם הגרעין"

לפני שלושה חודשים הודיע מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון כי הנשיא דונלד טראמפ הורה על הקמת ועדה בין-ארגונית שתבחן האם ההקלה בסנקציות נגד אירן במסגרת הסכם הגרעין תואמת את האינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית.

בהודעה שפרסם מזכיר המדינה נאמר כי אירן אמנם ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2015 על מנת לבלום את תכנית הגרעין שלה, אך לממשל עדיין יש חששות לגבי תפקידה של אירן בהענקת חסות לגו

שנתיים לציון הסכם הגרעין
שנתיים לציון הסכם הגרעין | צילום: רויטרס

"הנשיא טראמפ הורה על הקמת ועדה בראשות המועצה לביטחון לאומי שתבחן האם הקלת הסנקציות במסגרת הסכם הגרעין הינה חיונית לאינטרסי הביטחון הלאומי של ארצות הברית", אמר טילרסון. "אירן ממשיכה להיות מדינה מובילה בתמיכה בטרור במספר דרכים ושיטות".