מושל טקסס: "הגרוע מכל טרם חלף"

הסופה הטרופית "הארווי" אמנם נחלשה אך במרכז ההוריקן הלאומי בארה"ב מבהירים כי סכנת המוות עדיין קיימת

אחרי שזרעה הרס רב והובילה להצפות נרחבות, תושבי יוסטון יכולים לנשום לרווחה, בינתיים: מרכז ההוריקן הלאומי בארה"ב הודיע הלילה (חמישי) באופן רשמי כי הסופה "הארווי" שהכתה בטקסס ובלואיזיאנה שבארה"ב - נחלשה, ומוגדרת כעת כ"שקע טרופי" בלבד. על פי גורמים רשמיים, 37 בני אדם נהרגו כתוצאה ישירה מהסופה, מספר שעלול לעלות בהמשך עם זיהוי קורבנות נוספים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לצד הרגיעה הזמנית, מושל טקסס, גרג אבוט, הבהיר הלילה כי "הגרוע ביותר טרם חלף" והזכיר כי סכנת ההצפות עדיין בעיצומה. במרכז ההוריקן הוסיפו התרעת אזהרה לפיה מעל יוסטון מרחפת עדיין סכנת חיים בשל ההצפות הכבדות והגשמים העזים שעוד עשויים לרדת.

שיטפון בטקסס. נזקים במיליארדי דולרים
שיטפון בטקסס. נזקים במיליארדי דולרים

בארבעת הימים האחרונים ירדו לא פחות מ-130 סנטימטרים של גשם שהפכו את העיר הרביעית בגודלה בארה"ב לאגם הצבוע בחום. הנזק ברכוש נאמד בשלב זה לכל הפחות בכ-23 מיליארד דולר ועל-פי ההערכות הוא עלול עוד לשלש את עצמו. 240 קילומטרים ממערב ליוסטון, ההצפות גרמו לדליפת 30 אלף גלונים של נפט טבעי ויותר מ-30,000 תושבים פונו למקלטים, כשאלפים עדיין ממתינים לחילוץ.

הסופה הקשה, ששודרה ללא הרף במהדורות החדשות בארה"ב, הובילה גם לרגעי גבורה שתועדו במצלמות ונצפו בשידור חי. שדר CNN דרו גריפין הבחין במהלך צילומים בגבר שנתקע עם מכוניתו בשיטפון ורץ להצילו.

"הרגע הצלנו את האיש הזה", אמר גריפין נרגש לצופים בשידור החי. "לא היה זמן לקרוא למוקד החירום, הוא פשוט נשטף במורד הזרם". גריפין נעזר בחבל כדי לחלץ את האיש, שנסע על מה שחשב שהוא כביש בטוח, אך הידרדר לנהר שנוצר מהשיטפון.

כוננות לסופת הוריקן קשה נוספת החלה גם במקסיקו השכנה, שם הסופה הטרופית בשם "לידיה" מתחזקת מעל האוקיינוס השקט ואף עלולה להפוך להוריקן בימים הקרובים. "הגשם שירד עשוי להוביל להצפות ומפולות בוץ מסכנות חיים", נמסר ממרכז ההוריקן.

יוסטון (רויטרס)
יוסטון (רויטרס)

הסופה נעה לכיוון צפון-מערב במהירות של 11 קמ"ש, הנתיב והקצב שצפויים לה בימים הקרובים. מהירות הרוחות בסופה מגיעות כרגע עד ל-64 קמ"ש, אך הן עוד עלולות להתחזק.