טראמפ: "מאוכזב עמוקות מסין"

לאחר שצפון קוריאה שיגרה בהצלחה טיל נוסף, האשים הנשיא האמריקני בסדרת ציוצים את סין בכך שאינה עושה מספיק כדי לרסן את התנהגותה של המדינה המסוגרת

"לא ניתן לזה להימשך". טראמפ
"לא ניתן לזה להימשך". טראמפ | צילום: רויטרס

יממה לאחר ניסוי שיגור הטיל הבליסטי הבין-יבשתי של צפון קוריאה (ICBM), שעל פי הדיווחים הביא לכך שלראשונה כל שטח ארה"ב נמצא בטווח הטילים של המדינה המסוגרת, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ תקף הלילה (ראשון) בחריפות את סין על טיפולה הלקוי לדבריו בפיונגיאנג ובחוסר הנכונות שלה לרסן את תכנית הטילים שלה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בסדרת ציוצים שפרסם דונלד טראמפ האשים הנשיא האמריקני את סין בחוסר שיתוף פעולה מצדה עם ארה"ב במסגרת הניסיון לרסן את צפון קוריאה. "אני מאוד מאוכזב מסין", כתב. "מנהיגי עבר מטופשים אישרו להם לסחור עמנו בהיקף של מאות מיליארדי דולרים ועדיין הם לא עושים כלום עם צפון קוריאה מלבד לדבר. לא ניתן לזה להימשך, סין יכולה לפתור את הבעיה!".

שלשום שוגר מחופה המערבי של צפון קוריאה טיל בליסטי בין-יבשתי שנחת במים הכלכליים של יפן. בארה"ב, יפן ודרום קוריאה העריכו כי הטיל, מדגם "הוואסונג-14", שהה באוויר למשך כ-45 דקות, הגיע לגובה 3.7 קילומטרים ועבר מרחק של כאלף קילומטרים.

טווח הולך וגדל: טיל צפון קוריאני
טווח הולך וגדל: טיל צפון קוריאני | צילום: רויטרס

על-פי ההערכות של מדענים, במצב בו הטיל ישוגר בזווית חדה יותר - הוא יהיה מסוגל לפגוע לראשונה בערים אמריקניות מרכזיות בהן לוס אנג'לס ושיקגו, וכן בוושינגטון, בוסטון ואף ניו יורק. אם ההערכות נכונות מדובר בעליית מדרגה ביכולות של תכנית הטילים הצפון קוריאנית, שכן לפי ההערכות הטיל הקודם ששוגר בהצלחה יכול היה להגיע "רק" עד אלסקה, המרוחקת מחצי האי קוריאה כ-7,000 ק"מ.

ברחבי העולם נשמעו גינויים חריפים כנגד הניסוי הפרובוקטיבי של פיונגיאנג. ביפן כונס הקבינט לכינוס חירום ודרום קוריאה הודיעה שתנקוט בפעולות עצמאיות אקטיביות כדי לרסן את תוכנית הגרעין של השכנה מצפון. "הניסויים בנשקים אלה מעמיקים את הבידוד של צפון קוריאה, מחלישים את כלכלתה ופוגעת באוכלוסייה שלה", אמר הנשיא טראמפ בתגובה לניסוי. "ארה"ב תנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להבטיח את ביטחונה של המולדת האמריקנית ולהגן על בנות בריתנו באזור".

זו לא הפעם הראשונה שבה הנשיא האמריקני מביע בטוויטר את חוסר שביעות רצונו מסין בשל טיפולה בסוגיה הצפון קוריאנית. לפני כשלושה חודשים כתב טראמפ: "צפון קוריאה מחפשת צרות. אם סין תחליט לעזור, זה יהיה מצוין - אך אם לא נפתור את הבעיה בלעדיהם".