שיקגו הכריזה: נתבע את ממשל טראמפ

ראש עיריית שיקגו רם עמנואל הודיע במסיבת עיתונאים שיגיש תביעה נגד ממשל טראמפ בשל ההנחייה הלא חוקית לדבריו של הבית הלבן לציית למדיניות ההגירה הנוקשה של טראמפ

סיבה לדאגה? הנשיא טראמפ (רויטרס)

שיקגו נגד טראמפ: ראש העיר רם עמנואל הודיע כי בכוונתו להגיש היום (שני) תביעה נגד ממשל טראמפ בשל האיום מצד הבית הלבן למנוע מעירו מענקי ביטחון פדרלים בשל חוסר שיתוף הפעולה מצדה עם מדיניות ההגירה של הנשיא ואי הדיווח על מהגרים לא חוקיים הנמצאים בשטח העיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ראש עיריית שיקגו רם עמנואל, דמוקרט בכיר שכיהן בעבר כראש הסגל בבית הלבן בממשל אובמה, הכריז אמש על ההחלטה במהלך מסיבת עיתונאים שקיים. "שיקגו לא תאפשר למנוע זכויות בסיסיות של תושביה ושיקגו לא תוותר לעולם על מעמדה כעיר מסבירת פנים", אמר. "לא ניתן לשוטרים שלנו להיות חיילים פוליטיים בדיון הזה". לדבריו, התביעה שיגיש היום תמנע מוושינגטון לקבוע תקדימים משפטיים שיכולים לטענתו להביא להפסקת מימון גם ממקורות אחרים.

דבריו של עמנואל באו בתגובה להודעתו של התובע הכללי האמריקני ג'ף סשנס, שאמר לפני כשבועיים כי משרד המשפטים ימנע מענקים פדרלים מ"ערי מקלט", ערים שמסרבות לשתף פעולה עם רשויות ההגירה ומעניקות בשטחן מקלט למהגרים לא חוקיים. זאת, לאחר שהצו הנשיאותי עליו חתם טראמפ בנושא ונועד לכפות על ערים ברחבי ארה"ב שיתוף פעולה עם הממשל נחסם בבית המשפט בסן פרנסיסקו לפני ארבעה חודשים.

עמנואל, ראש עיריית שיקגו (ארכיון)
עמנואל, ראש עיריית שיקגו (ארכיון)

משרד המשפטים דרש מאותן "ערי מקלט" לאפשר לסוכנויות ההגירה הפדרליות גישה בלתי מוגבלת לבתי הכלא שלהן, ולהודיע 48 שעות לפני שחרור של כל חשוד בהפרת חוקי הגירה הפדרלים.

"מכירה פומבית של ערכינו"

מאז נכנס דונלד טראמפ לבית הלבן הודיעו עשרות ראשי "ערי מקלט" בארה"ב, בהם ראש עיריית ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו, כי הם מתנגדים להנחיה החדשה שפורסמה. הם ציינו כי מתנגדים במיוחד לתיעוד של מהגרים שבעברם לא קיימות רשומות פליליות והעברת המידע על אותם אנשים. לטענתם, גירוש מהגרים לא מתועדים שאינם מואשמים בפשעים חמורים פוגע בביטחון הציבור משום שהוא ימנע ממהגרים לדווח בעצמם על פשעים שהם עדים להם.

"אנחנו לא מקיימים מכירה פומבית של הערכים שלנו כעיר, ביום שני בבוקר שיקגו הולכת לבית המשפט", סיכם עמנואל בריאיון לתחנת החדשות המקומית WLS. "אנחנו מתכוונים לקחת את משרד המשפטים לבית המשפט על סמך זה. זה בלתי חוקי ובלתי חוקתי לכפות עלינו כעיר מדיניות".

ביקורת על הנשיא גם בקרב הצבא (רויטרס)
ביקורת על הנשיא גם בקרב הצבא (רויטרס)

לא רק "ערי המקלט" מאיימות לתבוע את הנשיא טראמפ: אתמול דווח בארה"ב כי ארגוני זכויות להט"ב נערכים להגיש תביעה נגד הממשל בעקבות ההחלטה השנויה במחלוקת של הנשיא לאסור על שילוב טרנסג'נדרים בשורות הצבא. "נתראה בבית המשפט, דונלד טראמפ", כתבה עורכת דין באחד הארגונים.

הידיעה על כוונתו של טראמפ להחיות מחדש את איסור השירות, שבוטל בשנה שעברה תחת ממשל אובמה, זכתה לתשבוחות בקרב השמרנים אך הותקפה בחריפות מצד ארגוני להט"ב כמו גם בקרב גורמים בצבא עצמו. גם בקונגרס, מחוקקים דמוקרטים ומספר רפובליקנים גינו את ההחלטה של טראמפ, בהם הסנאטור ג'ון מקיין הרפובליקני שעומד בראש וועדת הביטחון של הסנאט.