"יכולים לפגוע בכל שטחה של ארה"ב"

גינויים חריפים נשמעו ברחבי העולם בתגובה לניסוי הטיל הבליסטי של צפון קוריאה. הנשיא טראמפ הגדיר את השיגור כאיום על העולם והצהיר כי ינקוט בכל הצעדים הדרושים

צפון קוריאה ביצעה אמש (שישי) ניסוי נוסף במערכת הטילים שברשותה ושיגרה טיל בליסטי בין יבשתי (ICBM) שנחת תוך 47 דקות בתחום המים הכלכליים של יפן. לפי מקורות צבאיים, מדובר בניסוי שני בטיל מן הסוג הזה, אך זמן שהייתו באוויר מהווה הישג חסר תקדים ביחס ליכולותיה הידועות של קוריאה הצפונית. קים ג'ונג און: "יכולים לפגוע בכל נקודה בשטחה של ארה"ב. מדובר ב'אזהרה חמורה'". נשיא ארה"ב דונלד טראמפ גינה את השיגור ומסר: "ננקוט בכל האמצעים הדרושים כדי לוודא את ביטחונם של אזרחינו ושל בעלי בריתנו באזור".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית אישרה באופן רשמי כי המנהיג העליון קים ג'ונג און פיקח על ניסוי שני מסוגו בטיל בין יבשתי "שמסוגל לפגוע בשטחה של ארה"ב". הטיל שהה באוויר במשך 45 דקות. לפי הדיווח, מנהיג קוריאה הצפונית צוטט כאומר כי תכנית הטילים של מדינתו היא משאב יקר ערך שלא ניתן יהיה לגזול מהם.

ברחבי העולם נשמעו גינויים חריפים כנגד הניסוי הפרובוקטיבי של פיונגיאנג. ראש ממשלת יפן שינזו אבה גינה את השיגור והורה בתגובה על כינוס חירום של ממשלתו. ראש הקבינט היפני הכריז כי מדובר בהפרה בוטה של החלטות קודמות של מועצת הביטחון של האו"ם.

שיגור טיל מצפון קוריאה, ארכיון
שיגור טיל מצפון קוריאה, ארכיון | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגדיר את הניסוי כאיום על העולם וטען כי ינקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להגן על אדמת ארצות הברית ובעלות בריתה. מזכיר ההגנה רקס טילרסון אך הפנה אצבע מאשימה לעבר סין ורוסיה בטענה שאלו מחזיקות ב"אחריות מיוחדת" לפעולותיה של צפון קוריאה. גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את הניסוי של המדינה המבודדת.

דרום קוריאה הרחיקה לכת ושר הביטחון שלה הודיע כי מדינתו תנקוט בפעולות עצמאיות אקטיביות כדי לרסן את תוכנית הגרעין של השכנה מצפון, במקביל למאמץ הבינלאומי לפרז אותה מנשקה. בשטח, הודיעה דרום קוריאה כי תפרוס 4 סוללות נוספות כנגד טילים מדגם THAAD האמריקני, בתגובה לאיום המתגבש מצד פיונגיאנג. בנוסף, צבא ארה"ב אישר כי ביצע במהלך הלילה (שבת) תרגיל שיגור טילים בליסטיים באש חיה במשותף עם צבא דרום קוריאה.

גם סין גינתה את שיגור הטיל הבליסטי ע"י קוריאה הצפונית, והוציאה הודעה רשמית בו היא מפצירה בה לכבד את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם ולעצור כל פעילות שיכולה לערער את היציבות באזור. "מקווים שכל הצדדים ינהגו באיפוק כדי למנוע התדרדרות של המצב", כך לפי הודעת משרד החוץ הסיני.

רק בשבוע שעבר העריכו גורמי מודיעין בארה"ב כי צפון קוריאה מבצעת הכנות לקראת ניסוי נוסף בטיל בליסטי בין יבשתי. גורמים במודיעין האמריקני סיפרו כי ההכנות שזוהו מרמזות על כך שהשיגור יהיה אפשרי ככל הנראה בשבועיים הקרובים.

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און | צילום: רויטרס

"צריכים להשאיר את האופציה הצבאית על השולחן"

בתחילת החודש ביצעה המדינה המסוגרת ניסוי בטיל בליסטי בין יבשתי, שגרר תגובות נזעמות מארה"ב ומהמדינות השכנות לצפון קוריאה."אני בטוח ביכולות של קהיליית המודיעין שלנו לעקוב אחר הניסויים, אבל לא אחר הפריסה של מערכות הטילים", סיפר סגן הרמטכ"ל האמריקני פול סלבה בעדות בפני הסנאט על האיום הצפון קוריאני. "קים ג'ונג-און וכוחותיו מאוד טובים בלהסוות ולהסתיר את הפעילות שלהם".

הגנרל הבכיר נשאל לגבי האפשרות שארצות הברית תחליט לבצע תקיפה מקדימה בצפון קוריאה. "אני חושב שאנחנו צריכים להשאיר את האופציה הצבאית על השולחן", אמר הגנרל. "זו תהיה החלטה של הנשיא אם לתקוף או לא".