המלחמה באפגניסטן: "טראמפ החליט"

הנשיא האמריקני יציג הערב בשידור חי את תכניתו האסטרטגית ארוכת הטווח למלחמה באפגניסטן שנמשכת מאז 2001 - כך הודיע הבית הלבן. שר ההגנה מאטיס: טראמפ קיבל החלטה והוא רוצה להיות זה שיציג אותה לראשונה לאומה

הבית הלבן הודיע כי הנשיא דונלד טראמפ יציג בנאומו הקרוב "עדכון על המשך דרכה של ארה"ב בנעשה באפגניסטן ובדרום אסיה". על פי הודעת הבית הלבן, טראמפ יישא את דבריו הערב (שלישי לפנות בוקר שעון ישראל) בשידור חי בטלוויזיה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

זו תהיה הפעם השלישית בסך הכל שטראמפ יישא דברים לאומה האמריקנית מאז הושבע לנשיאה ה-45 של ארה"ב בינואר האחרון. מאז נכנס לתפקיד, עסק ממשלו במשך חודשים בבניית אסטרטגיה חדשה לטווח הארוך למלחמה באפגניסטן שנמשכת כבר 16 שנים, עובדה שהזכיר פעמים רבות במהלך המרוץ לבית הלבן.

שעות לפני הודעת הבית הלבן אישר מזכיר ההגנה האמריקני כי הנשיא דונלד טראמפ "קיבל החלטה" בדבר המלחמה באפגניסטן, אך סירב למסור פרטים נוספים. "הוא רוצה להיות זה שיכריז את זה לאומה ולכן אשמור על שתיקה עד אז", הוסיף.

המלחמה באפגניסטן החלה ב-2001 בתגובה לפיגועי ה-11 בספטמבר שיזם ארגון הטרור אל-קאעידה, ומאז איבדה ארה"ב קרוב ל-3,000 חיילים, יועצים צבאיים ואזרחים שנשלחו מטעמה לאזורי הקרבות.

בשלב זה קשה לחזות כיצד ייראה חזונו האסטרטגי ארוך הטווח של טראמפ. עם זאת, ג'ון ניקולסון, הגנרל האמריקני המפקד על כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן, רמז לחייליו כי ככל הנראה הממשל אימץ את המלצת הפנטגון שלא לסגת מהמדינה. לדבריו, המשך המעורבות האמריקנית תמנע מגורמי טרור לפעול בשקט תחת חסות אפגנית.

לפני כארבעה חודשים רמז טראמפ כי אינו עומד להיות כמו קודמו בתפקיד ברק אובמה, והורה לחיל האוויר להטיל את GBU-43 הידועה בכינויה "אם כל הפצצות", הפצצה הלא גרעינית הגדולה ביותר בארנסל שלו והשנייה בעוצמתה בעולם.

הפצצה, במשקל של יותר מ-9,500 ק"ג, הוטלה על מעוז דאע"ש במחוז ננגאהר שבמזרח אפגניסטן. זוהי הפעם הראשונה שהפצצה העוצמתית הזו הוטלה באופן מבצעי. "מדובר בבסיס של המדינה האסלאמית שפגע מאוד ביכולות של הצבא האמריקני באזור", אמר דובר הבית הלבן דאז שון ספייסר. "ארה"ב לא תאפשר פגיעה כזו".