הקרב על צרפת: ראש הממשלה מצטרף

מנואל וואלס הודיע כצפוי על התמודדותו בבחירות לנשיאות ב-2017. צפוי להתמודד מול פרנסואה פיון ומרין לה פן

מנואל ואלס, ארכיון

נכנס לזירה: בשבועות האחרונים העריכו רבים בצרפת כי ראש הממשלה מנואל וואלס יכריז בקרוב על התמודדות לנשיאות המדינה, על מנת לבלום את השמרנים ואת הימין הקיצוני. הערב (שני) וואלס הודיע באופן רשמי כי יתמודד בבחירות שייערכו ב-2017 - ואף הכריז על התפטרותו מהממשלה לצורך ההתמודדות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

נשיא צרפת המכהן, פרנסואה הולנד, הודיע ביום חמישי כי הוא לא יתמודד בבחירות: מדובר בצעד חסר תקדים, שמאפשר למועמדים נוספים - גם מהשמאל הסוציאליסטי וגם מהימין הקיצוני - לריב על הנהגת המדינה.

זוהי הפעם הראשונה מזה עשורים שנשיא מכהן בצרפת לא מבקש להשיג כהונה נוספת - הראשון מאז מלחמת העולם השנייה שלא מתמודד שוב. הצעד מגיע בעקבות נתוני הפופולריות הירודים של הולנד (כ-4% תמיכה בלבד), שנחשב לנשיא מאוד לא פופולרי. "אני מודע להשלכות של התמודדות בדרך שבה לא אשיג מספיק תמיכה, ולכן החלטתי לא להיות מועמד", אמר בצער הולנד בנאום טלוויזיוני.

הולנד נפרד. ארכיון (רויטרס)
הולנד נפרד. ארכיון (רויטרס)

הסקרים האחרונים שפורסמו במדינה מנבאים כי הולנד לא היה עובר את הסיבוב הראשון של הבחירות, וכך גם אף מועמד סוציאליסטי אחר. הסקרים מנבאים קרב צמוד בין מועמד המרכז-ימין פרנסואה פיון לבין מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן.

בתקופה האחרונה נרשמה מתיחות רבה בין הולנד לבין ראש הממשלה מנואל ואלס, שאף העלה את האפשרות שיתמודד נגד הולנד - שניצח ב-2012 את סרקוזי. הערב, כאמור, הודיע וואלס על התמודדות.