בעולם ובישראל מברכים את ביידן: "יום חדש של תקווה לארה"ב"

טרודו, מקרון ומרקל בירכו את הנשיא הנבחר, אובמה כתב כי "אנו ברי מזל שביידן ניצח", קלינטון הוסיפה: "דף חדש לאמריקה" - ובישראל נתניהו וגנץ עדיין לא הגיבו, אך באופוזיציה מיהרו לברך

זמן צפייה: 12:03

בארצות הברית, בעולם ובישראל מברכים את ג'ו ביידן על בחירתו לנשיא ה-46 של ארה"ב ואת קמלה האריס לסגניתו. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי "הניצחון של ביידן מסמן יום חדש של תקווה לאמריקה". הילארי קלינטון, שהפסידה לדונלד טראמפ בבחירות הקודמות, מיהרה אף היא לברך: "המצביעים אמרו את דברם - זהו דף חדש לאמריקה. מודה לכל מי שעזר לניצחון הזה לקרות". ואילו, בעלה של האריס צייץ: "כל כך גאה בך".

גם ברק אובמה, קודמו של טראמפ בתפקיד ומי שסייע רבות לביידן בקמפיין, בירך אותו בחשבון הטוויטר: "אנו ברי מזל שביידן זכה במרוץ מכיוון שעם כניסתו לבית הלבן בינואר הוא ידע להתמודד עם האתגרים העצומים שיעמדו לפניו – ושאף נשיא לפניו לא נאלץ להתמודד איתם". אובמה הוסיף כי הוא "בטוח שביידן ידאג לאינטרסים של כל אזרחי ארה"ב - ללא קשר לשיוך המפלגתי שלהם".

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות לביידן ולהאריס. שתי המדינות שלנו הן ידידות קרובות ובעלות ברית. אנו חולקים יחסים מיוחדים על הבמה העולמית. אני מחכה בקוצר רוח לעבוד יחד אתכם". ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, צייץ בטוויטר: "ברכות לביידן והאריס. ארה"ב היא בעלת הברית החשובה ביותר שלנו. אני מצפה לעבודה המשותפת אתכם בקביעת סדר העדיפות העולמי מהתמודדות עם מצב האקלים ועד מסחר וביטחון".

גם מנהיגים אחרים באירופה בירכו את ביידן והאריס. בין המברכים: נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ז, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בלגיה אלכנסדר דה קרו.

בישראל ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הליכוד לא בירכו את ביידן, וכך גם בני גנץ, אך בכיר מפלגתו, שר המשפטים אבי ניסנקורן, כתב: "ברכות לנשיא הנבחר של ארה"ב ג'ו ביידן ולקמאלה האריס, האישה הראשונה שתכהן כסגנית הנשיא וברכות לעם האמריקאי על ההליך הדמוקרטי הראוי. אני בטוח שהקשר ההדוק והחזק בין ארה"ב לישראל יישמר ויתחזק תחת ממשל ביידן".

גם שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ בירך את הנשיא הנבחר: "ביידן הוכיח לאורך כל שנות פעילותו הציבורית שהוא ידיד אמת של ישראל ומחויב לשמירה על ביטחונה". פרץ גם הודה לטראמפ על "תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל ועל תרומתו להשגת הסכמי שלום עם מדינות ערביות". יו"ר מפלגת העבודה הוסיף כי הוא "מקווה כי ממשל ביידן ימשיך את גל הסכמי השלום ויחדש את ההידברות בין ישראל לפלסטינים במגמה להביא לפתרון של שתי מדינות לשני עמים שיחיו בשלום ובביטחון זו לצד זו".

בניגוד לשקט היחסי בקואיליציה, באופוזיציה מיהרו לברך את הנשיא הנבחר. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) כתב: "מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב מבוססת על ערכים ואינטרסים משותפים שאני בטוח שיהיו בלב העשייה של ביידן והאריס. אני מצפה לעבוד עם הממשל החדש ועם חברי שתי המפלגות בקונגרס בכדי להעמיק ולחזק את היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית. איחולי הצלחה מכל הלב".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הצטרף למברכים ותקף את טראמפ: "מדובר בניצחון מרשים ומעורר תקווה לעולם כולו. אחרי ארבע שנים של רוח רעה, שקרים ובריונות הגיע הזמן למנהיגות ישרה והגונה בוושינגטון. אני קורא לצוות המזרח התיכון של הנשיא הנבחר ביידן לחדש את המאמץ לקידום תהליך השלום בין ישראל לבין הפלסטינים, שהוא אינטרס ישראלי מובהק".

יו"ר הרשימה המשותפת בירך אף הוא על תוצאות הבחירות: "ההפסד של טראמפ הוא צעד חשוב במאבק מול ימין פופוליסטי ששולט גם על הונגריה, ברזיל, הודו, וישראל אבל אנחנו עוד רחוקים מהיעד הסופי. המאבק לצד פרוגרסיביים בכל העולם ממשיך גם מחר. כמו בישראל, הבעיה בארה"ב היא לא רק פרסונלית. הפתרון לגל הרודני בכל העולם הוא עתיד דמוקרטי במקום נוסטלגיה לעבר שלא היה בו צדק".