המהומות בוושינגטון: ארבעה בני אדם נהרגו; 52 נעצרו

הקונגרס שב לדון באשרור תוצאות הבחירות בארה"ב, לאחר הפסקה בעקבות העימותים האלימים שאירעו בגבעת הקפטול. טוויטר, פייסבוק ורשתות נוספות השעו את החשבונות של טראמפ

זמן צפייה: 05:30

המהומות בוושינגטון: ארבעה בני אדם נהרגו ו-52 נוספים נעצרו הלילה (חמישי) במהומות האלימות שפרצו בקפיטול במהלך הדיון על אשרור תוצאות הבחירות בארה"ב. בעקבות העימותים הושהה הדיון והתחדש כעבור שעות ספורות, לאחר שעשרות אלפים מתומכי נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, שפרצו לבניין, פונו מהמקום. זאת, בעוד שוושינגטון נתונה תחת עוצר לילי.

טוויטר הודיעה על בקשה למחיקתם של שלושה ציוצים של טראמפ והשעייה של 12 שעות של חשבונו, כאשר אם ציוצים אלו לא יימחקו - החשבון יישאר נעול. בנוסף הודיעו כי הפרות נוספות של מדיניות הפלטפורמה יגררו סגירה של החשבון לאלתר. לאחר מכן הודיעו גם פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט על חסימת חשבונותיו של הנשיא היוצא.

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

במקביל, הקבינט דן באפשרות של הדחה מיידית של טראמפ על פי התיקון ה-25 של החוקה האמריקנית, בעילת חוסר כשירות. במצב כזה, אם ייצא לפועל, סגן הנשיא מייק פנס יתפקד כנשיא עד להשבעת ביידן. בתוך כך כבר החל גל התפטרויות בבית הלבן, שצפוי להתעצם גם בקרב הגורמים הבכירים יותר.

מוקדם יותר הלילה, כעבור שעות ארוכות של מהומות, פרסם טראמפ מסר מצולם לתומכיו ובו ביקש מהם להתפנות מהקפיטול. "עליכם ללכת הביתה עכשיו", אמר טראמפ. "אנחנו חייבים שלום וחייבים לכבד את אנשי החוק. לא רוצים שאף אחד ייפגע. זאת תקופה קשה מאוד, אף פעם לא הייתה תקופה כזאת שבה הם יכולים לגזול את זה מכולנו, ממני, מכם".

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

הדיון בקונגרס התחדש, כאמור, כאשר שככו המהומות. עם התחדשות הדיון, הצהירה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי: "היום בוצעה מתקפה מבישה על הדמוקרטיה שלנו. הדבר אומנם לא יכול להרתיע אותנו מאחריותנו לאשרר את בחירתם של ג'ו ביידן וקמלה האריס. מהסיבה הזאת הקונגרס שב לגבעת הקפיטול".

גם סגן הנשיא מייק פנס התייחס למהומות עם חידוש הדיון: "היום היה יום אפל בהיסטוריה של גבעת הקפיטול. אנו מגנים בחריפות את האלימות שאירעה פה. אלימות לעולם אינה מנצחת". דבריו אלו מגיעים לאחר שאמש, טראמפ קרא לסגנו שלא לאפשר את ההצבעה בישיבה, אולם פנס - שפונה גם הוא מהאולם בעקבות המהומות, הודיע כי אין בכוונתו להתערב בתהליך. לא זו בלבד, פנס הוריד עוקב מחשבון הטוויטר של טראמפ.

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

מוקדם יותר בלילה התייחס ביידן למהומות ואמר כי "הדמוקרטיה האמריקנית תחת מתקפה חסרת תקדים". עוד הצהיר: "לרסק חלונות בקפיטול זו לא הפגנה, זו התקוממות. היום הזה הוא תזכורת לכך שדמוקרטיה היא דבר שברירי", הוסיף ביידן. "אמריקה כל כך הרבה יותר טובה ממה שראינו היום. אני קורא לטראמפ לשים סוף לדבר הזה".