זלנסקי קורא לעזוב את דונייצק: "לרוסים לא יהיה את מי להרוג"

נשיא אוקראינה הפציר במאות אלפי תושבי חבל דונבאס שנותר בידי האוקראינים להתפנות בעקבות הלחימה העזה באזור. במקביל, האוקראינים והרוסים פתחו בחקירה על הפצצת בית הכלא שבו היו מוחזקים עשרות שבויי מלחמה אוקראינים

נשיא אוקראינה זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הפציר הבוקר (ראשון) לפנות את אזור דונייצק המזרחי באוקראינה, שבו נרשמו עימותים עזים בין הכוחות האוקראיניים לצבא הרוסי. נשיא אוקראינה הזהיר בנאומו היומי כי מאות אלפי בני אדם, כולל עשרות אלפי ילדים, עדיין נמצאים באזורי שדה הקרב של האזור, כאשר מושל דונייצק אמר כי שישה אזרחים נהרגו ו-15 נפצעו ביום שישי.

זלנסקי  ביקש מאלו המכירים אנשים אשר שעדיין נמצאים בחבל דונבאס בו נמצא מחוז דונייצק, לשכנע אותם לעזוב: "אנשים רבים מסרבים לעזוב, אבל זה באמת צריך להיעשות. ככל שזה נעשה מוקדם יותר, ככל שיותר אנשים יעזבו את אזור דונייצק כעת, כך יהיה לצבא הרוסי פחות אנשים להרוג", אמר.

הפגנה בקייב להכרה בטרור הרוסי
הפגנה בקייב להכרה בטרור הרוסי | צילום: רויטרס

"תעזבו, אנחנו נעזור לכם," אמר זלנסקי. "בשלב זה של המלחמה, הטרור הוא הנשק העיקרי של רוסיה". מחוז דונייצק המזרחי התמודד עם עיקר ההתקפה של רוסיה מאז שהסתערותה על קייב נכשלה שבועות לתוך הפלישה שהחלה ב-24 בפברואר. ההערכות האוקראיניות הרשמיות מצביעות על כך שמספר האזרחים שעדיין חיים באזור הלא כבוש של דונייצק עומד על בין 200,000 ל-220,000.

זלנסקי, בנאומו, לחץ שוב על הקהילה הבינלאומית, במיוחד על ארצות הברית, להכריז רשמית על רוסיה כ"נותנת חסות ממלכתית לטרור". הוא חזר על הקריאה יום לאחר שהופצץ כלא המחזיק שבויי מלחמה אוקראינים בעיר דונייצק שבשליטת רוסיה, אולניבקה, והותיר עשרות הרוגים, כאשר קייב ומוסקבה מאשימות אחת את השנייה במתקפה.

הפגנה בקייב להכרה בטרור הרוסי
הפגנה בקייב להכרה בטרור הרוסי | צילום: רויטרס

רוסיה ואוקראינה פתחו שתיהן בחקירה פלילית על הפצצת הכלא, והאו"ם הודיע כי הוא מוכן לשלוח קבוצת מומחים לאולניבקה כדי לחקור את האירוע, אם יקבל הסכמה משני הצדדים. שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, האשים את רוסיה ב"פשע מלחמה מבהיל" בעקבות ההפצצה וקרא למנהיגי העולם "להכיר ברוסיה כמדינת טרור".

הפגנה בקייב להכרה בטרור הרוסי
הפגנה בקייב להכרה בטרור הרוסי | צילום: רויטרס