דיווחים בבריטניה: בוריס ג'ונסון צפוי להודיע היום על התפטרותו

על רקע גל ההתפטרויות מבית הנבחרים, מקורות בבריטניה אומרים כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון "כבר הכין את מכתב ההתפטרות" והוא צפוי להודיע על המהלך עוד היום. גל הפרישות כלל עשרות שרים וחברי פרלמנט שהתפטרו במחאה על תפקודו. עם זאת, ברשת BBC טוענים כי הוא יתפטר מהנהגת מפלגתו, אך ימשיך כר"מ עד הסתיו

רה"מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון
רה"מ בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

מקורות בבריטניה מדווחים הבוקר (חמישי) כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון "מכין מכתב התפטרות" וצפוי להודיע על כך עוד היום. לפי הדיווחים, ג'ונסון הודיע לוועדת 1922, הנהלת הסיעה השמרנית, כי הוא מוכן להתפטר ומחליף צפוי להיבחר בחודש אוקטובר. עם זאת, ברשת BBC טוענים כי הוא יתפטר מהנהגת מפלגתו, אך ימשיך כראש ממשלה עד הסתיו

שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק
שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק | צילום: רויטרס

אתמול, התפטרו שר הבריאות ושר האוצר הבריטי, וביממה האחרונה 36 חברי פרלמנט בריטיים נוספים ביניהם גם סגן יו"ר המפלגה ושרים שהתפטרו מתפקידם בבית הנבחרים, והודיעו כי לא יתמכו עוד בראש הממשלה, בוריס ג'ונסון. בין המתפטרים: שר החינוך, רובין ווקר, שרת המשפטים, ויקטוריה אטקינס ושר הסביבה, ג'ו צ'רצ'יל.

שורת ההתפטרויות בקרב חברי פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית, היא צעד מחאה על אופן טיפולו של של ראש הממשלה בפרשת כריס פינצ'ר. במסגרת הפרשה, פינצ'ר, לשעבר סגן המצליף הראשי בפרלמנט הואשם ביום חמישי האחרון, שתפס ומישש שני גברים במהלך ארוחה שהתקיימה יום קודם לכן. ראש הממשלה ג'ונסון סירב להשעות את פינצ'ר, ורק לאחר שהוגשה נגדו תלונה רשמית, הוא השעה אותו מפעילות במפלגה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבית הנבחרים
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבית הנבחרים | צילום: רויטרס

קודם לכן, ג'ונסון התייחס להאשמות נגדו ולקריאות של כמה מחברי מפלגתו שקראו לו להתפטר, ואמר כי "במצבים קשים ותחת הנסיבות - התפקיד של ראש הממשלה הוא להמשיך הלאה, וזה מה שאני מתכוון לעשות". כאשר נשאל היום במהלך דיון בפרלמנט על ידי אחד מחברי מפלגתו האם הוא מתכוון להתפטר ענה: "יש סיבה מאוד פשוטה למה הם (בכוונה למתפטרים ולאופוזיציה) רוצים שאתפטר והיא שהם יודעים שאם לא אעשה כן, שיעור התמיכה במפלגה השמרנית יעלו, וננצח בבחירות הכלליות הבאות".

ג'ונסון הוסיף: "אם ארגיש שלא ניתן להמשיך ולממש את המנדט שקיבלנו, או אם ארגיש שהציבור מתוסכל מהמדיניות שלנו, למשל באוקראינה, אתפטר". רה"מ הוסיף וטען כי הוא אינו מאמין שהישארתו בתפקיד ראש הממשלה - מנוגדת לאינטרס הלאומי של בריטניה. אחד מחברי מפלגתו, שהעדיף להישאר בעילום שם, תקף אותו ואמר: "אני חושש שנצטרך לגרור אותו מרחוב דאונינג (מעון ראש הממשלה) בכוח כשהוא בועט וצורח, אבל נעשה את זה אם נצטרך".

 בחודש שעבר ג'ונסון הצליח להינצל בהצבעת אי אמון שהתקיימה בפרלמנט הבריטי, בעקבות פרשת ה"פארטיגייט". זאת, לאחר שהמחוקקים השמרנים בבית הנבחרים הבריטי השיגו את הרוב הדרוש בכדי להעמיד את ראש הממשלה ג'ונסון בפני הצבעת אי אמון. 211 מחוקקים הצביעו בעד הישארותו בתפקיד בעוד 149 נגד (59 אחוזים). יצוין כי שני השרים, תמכו בראש הממשלה גם לאחר פרסום פרשת "פארטיגייט".

פרשת ה"פארטיגייט" אינה הראשונה שבה מסתבך ראש הממשלה ג'ונסון. בעבר, הוא הואשם בקבלת תרומות "לא ראויות" כדי לממן שיפוץ של ביתו שברחוב דאונינג 10. כמו כן, ממשלתו הואשמה בהטיית חוזים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה - לאנשים להם קשרים למפלגה השמרנית. דוברו של ג'ונסון התעקש שהוא "פעל בהתאם לכללים בכל עת".