מרהיב: הר געש התפרץ סמוך לבירת איסלנד • צפו

לאחר ימים של רעידות אדמה באזור, הר הגעש "פגרדלשפאל" התפרץ סמוך לרייקיאוויק - לצד מראות של לבה ועשן סמיך. כרגע אין סכנה לתושבים המקומיים, אך נאסר להגיע לקרבת המקום

זמן צפייה: 02:47

הר געש בשם "פגרדלשפאל" התפרץ אתמול (רביעי) על הר סמוך לרייקיאוויק, בירת איסלנד, לאחר ימים של עלייה בפעילות ורעידות אדמה באזור - כך לפי נתוני המשרד המטאורולוגי של איסלנד.

תמונות ושידורים חיים של ערוצי החדשות המקומיים הציגו מראות של לבה ועשן הנפלטים מבקע באדמה בצד ההר, כשרק בשנה שעברה נרשמה שם התפרצות שנמשכה שישה חודשים. על תיירים ותושבים מקומיים להימנע מהגעה לאזור, עקב התפשטות של גזים רעילים – זאת על אף שלא נמצא סיכון מיידי לפגיעה בתשתיות קריטיות, לפי הצהרתה של המחלקה להגנה אזרחית וניהול חירום במדינה.

"קוד אדום" האוסר על טיסה של מטוסים מעל האתר הוכרז, זאת למרות שמסוקים נשלחו לסקר את המצב, כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס. אם יתקבל אישור כי ההתפרצות דומה לסדקים אשר נצפו בשנה שעברה, סביר להניח שההתרעה האווירית תופחת לקוד כתום, מה שמסמן על סכנה פחות. "נכון לעכשיו, לא נרשמו שיבושים בטיסות לאיסלנד וממנה, ומסדרונות הטיסות הבינלאומיות נותרו פתוחים", נמסר ממשרד החוץ של המדינה.

התפרצות הר הגעש באיסלנד
התפרצות הר הגעש באיסלנד

חצי האי רייקאנס הוא נקודה וולקנית חמה, וההתפרצות התרחשה רק 25 ק"מ מרייקיאוויק ו-15 ק"מ מנמל התעופה הבינלאומי של המדינה. בשנה שעברה התפרצה הלבה בצורה מרהיבה באזור, מבקע באורך של 500 עד 750 מטר שנמשך עד ספטמבר ומשך אל המקום אלפי איסלנדים ותיירים.

זאת בניגוד להתפרצות ב-2010 של הר הגעש "אייפיאטלאיוקול" המכוסה קרח, שגרמה לעצירת כ-100,000 טיסות, ואילצה מאות איסלנדים לצאת מבתיהם. ההתפרצות הנוכחית לא צפויה להפיל כמויות גדולות של אפר או לשחרר הרבה עשן לאטמוספירה.

איסלנד ממוקמת בין הלוחות הטקטוניים האירו-אסייתיים לצפון אמריקה מהגדולים ביותר על פני כדור הארץ, ולכן חווה לעתים קרובות רעידות אדמה ופעילות וולקנית גבוהה, כאשר שני הלוחות נעים בכיוונים מנוגדים.