לילה של הפגנות אלימות ומעצרים: ארה"ב סוערת לאחר הבחירות

ההכרעה המסתמנת לטובת ביידן, וכוונותיו של הנשיא המכהן טראמפ לפנות לבית המשפט העליון, הוציאו אלפים למחאות רבות. בחלקן נרשמו אירועים אלימים ונעצרו עשרות מפגינים שהתעמתו עם השוטרים

זמן צפייה: 02:39

הקרב על אמריקה: ארצות הברית סוערת היום (חמישי) ברקע ספירת הקולות הנמשכת ולקראת ההכרעה בדבר זהות הנשיא הבא. סוכנות הידיעות ריוטרס דיווחה כי על רקע ניצחונו הכמעט מובטח של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב, טענותיו של הנשיא המכהן דונלד טראמפ על "גניבת הבחירות" וכוונתו לערער על תוצאות הבחירות לבית המשפט - החלה ברחבי ארצות הברית סדרת הפגנות, שחלקן היו אלימות והובילו למעצרם של עשרות.

בעיר ניו יורק, המשטרה ביצעה כ-50 מעצרים של מפגינים שתחילה צעדו בשלום תחת הססמא: "לספור כל קול", ולאחר מכן התעמתו עם השוטרים. לדברי משטרת ניו יורק, אחת המפגינות שנעצרה נראתה כשהיא מכנה שוטר "פאשיסט" ויורקת עליו. עם זאת, לא נרשמו אירועי ביזה והרס נרחבים, כפי שציפו להם בעלי החנויות בעיר. גורמים רשמיים בעירייה ובמשטרה מסרו כי לאור העובדה שספירת מיליוני הקולות הנותרים עשויה לקחת כמה ימים, "אנחנו מוכנים לכל תרחיש"/

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביידן מתקרב לניצחון – טראמפ דורש להפסיק את הספירה ב-3 מדינות

מגמת הירידה בשיעור הבדיקות החיוביות נמשכת; שיא נדבקים בארה"ב

בלי עבודה, חסכונות – או עתיד: הצעירים שמשלמים את מחיר המשבר

תומכיו טראמפ במפגן בפיניקס, אריזונה
תומכיו טראמפ במפגן בפיניקס, אריזונה | צילום: רויטרס

גם בעיר פורטלנד שבאורגון, בליל סגירת הקפליות, המשטרה עצרה כ-10 מפגינים והחרימה ציוד כגון זיקוקים, פטישים ורובה סער, לאחר שהמושלת קייט בראון הפעילה את המשמר הלאומי כתגובה ל"אלימות נרחבת" ברחובות.

מספר הפגנות דומות תועדו אמש גם בערים אטלנטה, אוקלנד ודטרויט, היכן שנראו כ-100 אנשים תוך כדי שהם מקיימים צעדת שלום מתוכננת בעיר ודורשים לספור את כלל הקולות במדינה ו"מעבר שקט של השלטון". כזכור, חודשים לפני יום הבחירות, התקיימו בארצות הברית הפגנות ענק אלימות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד, אדם ממוצא אפרו-אמריקני שנהרג לאחר ששוטר ממשטרת מיניאפוליס דרך על צאוורו וכתוצאה הוא נחנק למוות.

במהשך לספירת הקולות שנמשכת גם היום, ובמקביל לאירועים שנרשמו ביומיים האחרונים, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מתקרב ל-270 האלקטורים הדרושים לו כדי לנצח בבחירות. על פי חלק מגופי התקשורת בארה"ב, ביידן צריך לנצח במדינה אחת בלבד מבין אלו שנותרו. מנגד, סיכוייו של הנשיא המכהן דונלד טראמפ הולכים ופוחתים והופכים תיאורטיים ככל שחולף הזמן. הלילה הודיע מטה טראמפ, שממשיך להטיל ספק בתוצאות הבחירות, כי יעתור לבית המשפט כדי להפסיק את ספירת הקולות בשלוש מדינות: מישיגן, ג'ורג'יה ופנסילבניה.

נכון לעכשיו בפנסילבניה נספרו 90% מהקולות וטראמפ מוביל ב-2.5%, בצפון קרוליינה נספרו כבר 95% מהקולות וטראמפ מוביל ב-1.5% ובג'ורג'יה לאחר ספירה גם כן של 95% המועמד הרפובליקני מוביל בפער של 0.6%. אם ינצח בכל המדינות הללו יתווספו למאזנו של טראמפ 51 אלקטורים והוא יעמוד על 264. כשמוסיפים ניצחון די ודאי באלסקה – טראמפ עשוי להגיע ל-267 אלקטורים.

תומכי טראמפ בפורטלנד אוחזים בשלט שבו נכתב: ''לא רוצים את ביידן - רוצים נקמה''
תומכי טראמפ בפורטלנד אוחזים בשלט שבו נכתב: ''לא רוצים את ביידן - רוצים נקמה'' | צילום: רויטרס

עם זאת, על מנת לגבור על יריבו, טראמפ צריך לנצח באריזונה או בנבאדה, בשתיהן ביידן מוביל. באריזונה, לאחר 85% מספירת הקולות ביידן מוביל ב-3% ואילו בנבאדה ביידן מוביל ב-0.6% כשנספרו גם כן 85% מהקולות.

תומכי טראמפ במדינת המפתח אריזונה
תומכי טראמפ במדינת המפתח אריזונה | צילום: רויטרס
מחאה בני יורק נגד דרישתו של טראמפ להפסיק את ספירת הקולות
מחאה בני יורק נגד דרישתו של טראמפ להפסיק את ספירת הקולות | צילום: רויטרס
מחאה בפילדלפיה שבפנסילבניה נגד דרישתו של טראמפ להפסיק את ספירת הקולות
מחאה בפילדלפיה שבפנסילבניה נגד דרישתו של טראמפ להפסיק את ספירת הקולות | צילום: רויטרס
מחאה בני יורק נגד דרישתו של טראמפ להפסיק את ספירת הקולות
מחאה בני יורק נגד דרישתו של טראמפ להפסיק את ספירת הקולות | צילום: רויטרס