אחרי 18 שנים: הסכם היסטורי בין ארה"ב לטליבאן באפגניסטן

בטקס רשמי בדוחא נחתם ההסכם שאמור לשים סוף למלחמה שהחלה לאחר פיגועי התאומים. שני הצדדים ישחררו אלפי אסירים, וסוכם כי בתוך 14 חודשים כל החיילים האמריקנים והבריטיים יצאו מאפגניסטן

זמן צפייה: 00:25

הסכם היסטורי: בתום דחיות רבות ולאחר כשבוע של הפוגה, ארצות הברית וארגון טליבאן חתמו אחר הצהריים (שבת) על הסכם הפסקת אש בין הצדדים. ההסכם אמור לשים קץ למלחמה העקובה מדם בין הצדדים שהחלה עם הפלישה האמרקנית לאפגניסטן לאחר פיגועי התאומים ב-11 בספטמבר ב-2001, לפני 18 שנה.

במסגרת ההסכם, ארצות הברית וממשלת אפגניסטן ישחררו עד ל-5,000 אסירים, והטליבאן ישחרר עד ל-1,000 אסירים. השחרור יתבצע עד ל-10 במארס. כמו כן סוכם כי בתוך 14 חודשים כל החיילים האמריקנים והבריטיים שנמצאים בשטח אפגניסטן יצאו. בתוך 35 ימים, מספר החיילים יצומצם ל-8,600.

בטקס החתימה שנערך בדוחא שבקטאר נחכו שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ומנהיגי הטליבאן. פומפאו הצהיר כי "ארה"ב השמידה את אל-קאעידה באפגניסטן". עוד הוסיף כי ארה"ב "ריאליסטית, אבל מנצלת את ההזדמנות הטובה בדור ביותר לשלום באפגניסטן".

במהלך הקונפליקט בין המדינות, יותר מ-2,400 חיילים נהרגו, וכ-12,000 עדיין מוצבים במדינה. הנשיא טראמפ הבטיח לשים סוף לקונפליקט.

ההסכם ההיסטורי הזה מתבשל כבר שנים, כאשר כל אחד מהצדדים חיפש יתרון בשדה הקרב, והוא נולד בעיקר מתוך נחישות אמריקנית להשיב לארה"ב את החיילים המוצבים שם. בסוף 2018, בטליבאן הצהירו שהם יפגשו עם ארה"ב כדי לנסות למצוא "מתווה לשלום". אבל הקבוצה האסלאמיסטית המשיכה לסרב לנהל שיחות רשמיות עם ממשלת אפגניסטן, שהם הגדירו כ"בובות של ארה"ב".

אנשי טליבאן באפגניסטן
אנשי טליבאן באפגניסטן | צילום: רויטרס

אחרי תשעה סבבים של שיחות, שנערכו בקטאר, הצדדים נראו קרובים מהסכם לתמיד כאשר בספטמבר האחרון הכריז מנהל המו"מ המאירני שארה"ב תמשוך 5,400 חיילים מאפגניסטן בתוך 20 שבועות. מספר ימים לאחר מכן, טראמפ הצהיר ש"ההסכם מת" אחרי שחייל אמריקני נהרג על ידי הטליבאן.

אבל כאמור, בשבועות האחרונים ההסכם שב לשולחן והטליבאן הסכימו להפחתת האלימות, זאת, על אף שבכירים באפגניסטן הצהירו שלפחות 22 חיילים ו-14 אסרחים נהרגו במתקפות של טליבאן במהלך התקופה הזו.