ארה"ב: הסנאט אישר את חקיקת האקלים הנרחבת בהיסטוריה

הסנאט האמריקני אישר את תוכנית הדגל של הנשיא ביידן בשווי של 430 מיליארד דולרים. החקיקה, שנועדה להפחית את פליטות הפחמן ולהעביר את הצרכנים הגדולים לשימוש באנרגיה ירוקה, אושרה ברוב זעום של 51 חברים ותעבור לאישור בית הנבחרים

זמן צפייה: 00:39

תכנית הדגל של הנשיא ביידן אושרה: הסנאט האמריקני אישר הלילה (שני) את חקיקת האקלים הנרחבת ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית בשווי של 430 מיליארד דולרים. בית הנבחרים האמריקני צפוי לאשר אותה בהמשך השבוע, ובכך לבצע מהפך בתחומי האנרגיה, סביבה, בריאות והמיסוי. ייתכן כי זו הייתה ההזדמנות האחרונה של הדמוקרטים בסנאט לעמוד בהתחייבותם לבצע שינוי משמעותי במדיניות הפנים של ארה"ב, טרם בחירות האמצע לבית הנבחרים ולסנאט שיתקיימו בנובמבר הקרוב.

לאחר 27 שעות של ויכוחים, החקיקה אושרה לאחר ש-50 הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו בעד, בעוד 50 המחוקקים הרפובליקנים התנגדו לה. יחד עם זאת, סגנית הנשיא קמלה האריס הייתה "שובר השיוויון" לטובת הדמוקרטים. במסגרצ החקיקה, אושרה גם הורדת מחירי התרופות, העלאת כמה ממיסי החברות.

סגנית הנשיא קמלה האריס
''שובר השיוויון''. סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

כאמור, ביום שישי הקרוב, חברי הקונגרס צפויים לאשר את ההחלטה שהתקבלה בסנאט, ולאחר מכן, החקיקה תועבר לאישורו של הנשיא ג'ו ביידן. מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר (דמוקרטי) אמר לאחר אישור החקיקה כי "הסנאט עשה היסטוריה. לאמריקנים שאיבדו את האמון בקונגרס, הצעת החוק הזו היא בשבילכם", אמר. לדבריו, "החקיקה תשנה את אמריקה".

בתוך כך, הדמוקרטים מקווים שהעברת החקיקה תסייע להם בבחירות האמצע, זאת, בתקופה שבה הנשיא ביידן והמפלגה הדמוקרטית סובלים מהיעדר תמיכה ציבורית משמעותית על רקע האינפלציה הגואה והתייקרות המחירים במדינה. החקיקה נועדה להפחית את פליטות הפחמן ולהעביר את הצרכנים הגדולים לרבות החברות והמפעלים לשימוש באנרגיה ירוקה, תוך קיצוץ בעלויות תרופות מרשם לקשישים, והחמרת האכיפה על מיסוי תאגידים ובעלי ממון.

לדבריו של שומר, "החקיקה כוללת בתוכה את 'חבילת האנרגיה' הנקייה הנועזת ביותר בהיסטוריה האמריקנית למלחמה בשינויי האקלים, תוך הפחתת עלויות הצרכן עבור אנרגיה ירוקה ותרופות מסוימות".

מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר (דמוקרטי)
תחושת ניצחון. מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר | צילום: רויטרס

לפי הדמוקרטים, החקיקה תסייע להוריד את האינפלציה בארה"ב, בעוד שהרפובליקנים גינו את החקיקה וטענו כי לא רק שהיא לא תסייע להוריד את שיעור האינפלציה, אלא היא תפגע בפרנסה של אנשים, תפגע בכמות מקומות העבודה, ועשויה לערער את צמיחתה של הכלכלה האמריקנית.

הדמוקרטים דחו יותר מ-30 תיקונים והצעות רפובליקניות, שנועדו כולם לבטל את החקיקה. כל שינוי בתוכן הצעת החוק שהיה מתקבל עשוי היה לפגוע בקואליציית 50 הסנאטורים של המפלגה הדמוקרטית שנדרשו להצביע כולם בעד בכדי להעביר את החקיקה.

הסנאטור ג'ו מנצ'ין
הסנאטור ג'ו מנצ'ין | צילום: רויטרס

מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל הבן (רפובליקני) אמר לאחר אישור החקיקה כי "הדמוקרטים מצביעים שוב כדי לאפשר לכאוס בגבול הדרומי להימשך", תוך שהוא נוקב בשמות של ארבעה סנאטורים דמוקרטיים העומדים בפני בחירה מחדש לסנאט בבחירות הקרובות.

בימים האחרונים, הנשיא ביידן התקשר לסנאטורים רבים על מנת לוודא שהחקיקה תעבור. בתוך כך, בכירי הבית הלבן היו בקשר ישיר עם הסנאטור ג'ו מנצ'ין ממדינת מערב וירג'יניה, הסמן הימני ביותר במפלגה המחויב לסקטור האנרגיה שהעלה אותו לגדולה, שוידאו שהוא יצביע בעד. "זה דרש הרבה פשרות. לעשות דברים חשובים כמעט תמיד דורשת להתפשר", אמר ביידן בהצהרה הרשמית לאחר שאושר החקיקה.