מועדון מצומצם – ומפוקפק: הנשיאים האמריקנים שעמדו בפני הדחה

לאור הניסיון של המפלגה הדמוקרטית להדיח את טראמפ בעקבות פרשת "אוקראינה גייט", סקרנו את הנשיאים שעמדו בפני הליך דומה: מפרשת ווטרגייט ועד היחסים של ביל קלינטון עם מתמחה בבית הלבן

זמן צפייה: 01:55

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצטרף בחודש שעבר לקבוצה קטנה של נשיאים שעמדו בלב הליך הדחה בבית הנבחרים. רק שלושה נשיאים בהיסטוריה האמריקנית היו במצב דומה: אנדרו ג'ונסון שזוכה מהדחה בתום המשפט, ביל קלינטון שהדחתו לא צלחה אף היא, וריצ'רד ניקסון שהתפטר על מנת למנוע את הדחתו בעקבות פרשת ווטרגייט.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ההסתבכויות של טראמפ: מהו הליך ההדחה וכיצד הוא מתנהל?

מעצרת האו"ם לתהליכי ההדחה: השבוע הסוער שעבר על טראמפ

לאחר הפתיחה בהליך הדחה נגד טראמפ: פומפאו זומן להעיד בקונגרס

טראמפ בעצרת התמיכה באריזונה
טראמפ בעצרת התמיכה באריזונה | צילום: רויטרס

איך עובדת ההדחה?

על פי הסעיף הרביעי בחוקה האמריקנית, נשיא או נציגי ממשל "יורחקו מתפקידם בעקבות הדחה והרשעה בסעיפי בגידה, שוחד או פשעים ועבירות שחוצות את הרף הגבוה ביותר".

בית הנבחרים עורך שימועים שאמורים להוכיח שהאדם שעומד במרכז הליך ההדחה, ביצע עבירה. כל אלה עוברים בסופו של דבר לוועדת המשפט, ואם היא מחליטה שיש ראיות מספיקות, בית הנבחרים יצביע. אם יש רוב להדחה - ההליך יעבור לסנאט, שם אמור להיפתח משפט.

כל חברי הבית העליון, הסנאט, משמשים כמושבעים במשפט. השופט הוא נשיא בית המשפט העליון, התביעה היא נציגות של בית הנבחרים. הסנגורים של הנשיא או נציג הממשל משמשים כהגנה. לאחר המשפט מתקיימת הצבעה. בשלב הזה, אם אין רוב של שני שלישים מהסנאט בעד הדחה, הנשיא זכאי להישאר בתפקידו.

בכל ההיסטוריה האמריקנית רק 20 נציגי ממשל עברו הליך כזה. מהם, רק שמונה, כולם שופטים פדרליים שעל פי הגדרת תפקידם היו אמורים לכהן לתקופת זמן בלתי מוגבלת, הורשעו והוסרו מתפקידם.

בעקבות יחסיו עם מוניקה לווינסקי: השימוע נגד ביל קלינטון

באוקטובר 1998 החל בית הנבחרים, שנשלט באותה התקופה על ידי המפלגה הרפובלקנית, בהליכי הדחה נגד הנשיא הדמוקרטי, ביל קלינטון. זאת, בעקבות מערכת יחסים שערורייתית שניהל עם המתמחה מוניקה לווינסקי בחדר הסגלגל שבבית הלבן.

ההחלטה להתחיל בהליכי ההדחה הגיעה בעקבות עדויות שמסר קלינטון כמה חודשים קודם לכן. בחודש ינואר באותה שנה הוא הכחיש שקיים מערכת יחסים מינית עם לווינסקי, ובאוגוסט העיד בפני ועדה עצמאית של בית הנבחרים, ואמר שקיים מערכת יחסים לא ראויה עם המתמחה.

קלינטון לא הצליח לבטל את הליך ההדחה בקונגרס, שם הוחלט לפתוח משפט בסנאט. המשפט החל בינואר 1999, והתנהל במשך ארבעה שבועות. בתום המשפט זיכה הסנאט את קלינטון מהסעיפים שבהם הואשם. רק 45 סנטורים הציעו בעד הדחה בשל סעיף מתן עדות שקר, ו-50 בסעיף שיבוש ההליכים.

בעקבות פרשת ווטרגייט: ריצ'רד ניקסון עמד בפני שימוע - והתפטר

בית הנבחרים פתח בהליכי הדחת הנשיא הרפובליקני ריצ'רד ניקסון בפברואר 1974. ועדת המשפט פתחה בחקירה על מנת לבחון את אפשרות הדחת הנשיא על ביצוע פשעים או עבירות שחוצות את הרף הגבוה ביותר. זאת, על רקע פרשת ווטרגייט, שבה בכירים רפובליקנים פרצו למטה המפלגה הדמוקרטית בשנת 1972. לאחר הפריצה בוצעו ניסיונות טיוח של המקרה על ידי ממשל ניקסון.

ביולי 1974, אישרה הוועדה את שלושת סעיפי ההדחה. בטרם התכנס בית הנבחרים להצביע על ההדחה, התפרסמה הקלטה שחשפה את תפקידו של ניקסון בטיוח הפרשה. הוא התפטר מתפקידו באוגוסט 1974.

ריצ'ארד ניקסון
ריצ'ארד ניקסון | צילום: רויטרס

לאור ניהול מלחמת האזרחים: הרפובליקנים פעלו להדחת אנדרו ג'ונסון - שנכשלה בפער של קול אחד בלבד

הקריאה להדחתו של הנשיא הדמוקרטי אנדרו ג'ונסון בשנת 1868 הייתה שיאו של סכסוך ארוך שנים בין הנשיא ובית הנבחרים הרפובליקני בעקבות מלחמת האזרחים במדינה. ג'ונסון פיטר את שר המלחמה שלו, אדווין סטנטון, שהעדיף גישה לוחמנית יותר מהנשיא כלפי מדינות הדרום, שהפסידו במלחמת האזרחים. הדבר הוביל לסערה בבית הנבחרים, ורוב סעיפי ההדחה נגעו לניהול המלחמה במדינה.

בית הנבחרים הצביע לטובת הדחה ב-1868, שלושה ימים לאחר מכן החל המשפט בסנאט. חודש לאחר מכן, לא הצליחו הסנאטורים להגיע לרוב הנדרש על מנת להדיח את הנשיא, בפער של קול אחד בלבד.

סיכוי נמוך להדחה - אך הדמוקרטים חושבים על בחירות 2020

לא ידוע איך יסתיים הליך ההדחה נגד טראמפ, שהחל בעקבות תלונה שהגיש איש מודיעין אנונימי בדבר שיחתו מעוררת המחלוקת עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שבה טען כי הנשיא השתמש בכוחו על מנת לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות 2020, כשדחף לחקור את בנו של ג'ו ביידן, אחד המועמדים המובילים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית.

על פי ההערכות, הדמוקרטים לא מאמינים שהם יצליחו להדיח את טראמפ, שכן לרפובליקנים יש יתרון בסנאט. עם זאת, ראשי המפלגה מקווים שההליך יחשוף את פרטי התנהלות הנשיא השערורייתית לכאורה באופן פומבי - ובכך יסייע להם במרוץ לנשיאות בשנה הבאה.