פומפאו: "ארה"ב תמשיך למכור נשק לסעודיה - בשל הסכנה מאיראן"

שר החוץ האמריקני אמר כי ממשל טראמפ החליט להמשיך לבצע עסקאות נשק גם עם ירדן ואיחוד האמירויות "כדי לעזור להן להתגונן מהרפובליקה האסלאמית". זאת, תוך עקיפת סמכות הקונגרס - שמתנגד למהלך

מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר הלילה (שבת) כי ממשל טראמפ החליט להמשיך למכור אמצעי לחימה לסעודיה, לירדן ולאיחוד האמירויות - בשל הסכנה שנשקפת להן מצידה של איראן. המהלך צפוי להתבצע תוך עקיפת סמכותו של הקונגרס, שמתנגד אליו. זאת, לטענת פומפאו, כיוון ש"כל עיכוב עלול להגביר את הסיכון עבור בעלות בריתה של ארה"ב - בזמן של חוסר יציבות שנגרם על ידי איראן". עוד הוסיף שר החוץ כי "העסקאות האלה יתמכו בבנות בריתנו, יגבירו את היציבות במזרח התיכון ויעזרו למדינות האלו להרתיע ולהגן על עצמן מפני הרפובליקה האסלאמית".

בתוך כך, היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי "המודיעין על איום המשטר האיראני הוא עמוק ורציני", והוסיף כי "המתקפות על מכליות הנפט ותחנות השאיבה במפרץ הפרסי הן מקור לדאגה". כמו כן, ברקע ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביפן, אמר בולטון: "שיגור הטילים האחרון של קוריאה הצפונית היווה הפרה של החלטת האו"ם, אך דיאלוג עדיין אפשרי. אם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ייפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און, זה יספק סיוע משמעותי לפתיחה בדיאלוג מחודש בין ארה"ב למדינה מחצי האי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טראמפ על שיגור הטילים בקוריאה הצפונית: "לא מהווה הפרת אמון"

זריף: "העלאת הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור - משחק מסוכן"

בשל המתיחות עם איראן: טראמפ אישר לשלוח כוחות נוספים למפרץ

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר אתמול לממלא מקום שר הביטחון האמריקני, פטריק שנהאן, לפרוס כוחות צבאיים נוספים במפרץ הפרסי, בהם כוחות מודיעין, סוללות פטריוט ומטוסי קרב. זאת, לאחר שביום חמישי הביע עמדה הפוכה, ואמר כי לדעתו לא יהיה צורך בשליחת הכוחות הצבאיים למפרץ, אך לא יהסס לעשות זאת במקרה הצורך.

הפנטגון מסר כי 900 חיילים יישלחו למזרח התיכון - ויצטרפו ל-600 החיילים שכבר מוצבים באזור. עוד הובהר מטעם הפנגטון כי הכוחות הצבאיים ישמשו תפקיד הגנתי – ולא יישלחו לעיראק או לסוריה. בעת ההצהרה, הודיע בכיר בצבא ארצות הברית כי מדינתו מטילה על משמרות המהפכה האיראניות את האחריות לתקיפת מכליות הנפט במפרץ הפרסי.

ביום חמישי כאמור, התייחס לטראמפ למתיחות הגוברת מול טהראן. "איראן היא שחקנית מסוכנת, כשנכנסתי לתפקיד היא הייתה אחראית לכל הבעיות במזרח התיכון", אמר. "ההסכם שנחתם על ידי אובמה הוא מופע אימים. מהרגע שהחלטתי לצאת ממנו איראן עשתה בחירות רעות, לכן היא סובלת מבעיות כלכליות קשות ומאינפלציה מהגבוהות בעולם".

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים דווח בקוריאה הצפונית כי נורו משטח המדינה שתי רקטות לטווח קצר. זאת, לאחר שצבא קוריאה הדרומית דיווח כי קוריאה הצפונית ביצעה שיגור מצפון-מערב המדינה לכיוון מזרח, ובכיר בצבא אף מסר כי העצם ששוגר טס כ-420 קילומטר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

טראמפ הגיב לשיגור הטילים ואמר כי המהלך "אינו מהווה הפרת אמון" וכי "מדובר בצעד שגרתי". לדבריו, ייתכן שבעתיד יאבד תקווה במערכת היחסים עם מנהיג המדינה קים ז'ונג און, אך "כרגע זה ממש לא המצב". את הדברים אמר בריאיון לאתר האמריקני "פוליטיקו".

דונלד טראמפ וקים ז'ונג און
דונלד טראמפ וקים ז'ונג און | צילום: רויטרס, Getty Images