בעקבות המתיחות עם איראן: ארה"ב תוסיף סוללת פטריוט במזה"ת

בפנטגון אישרו שהמהלך יבוצע בתגובה ל"איומים מצד טהראן", ובעקבות מודיעין לפיו האיראנים העמיסו ציוד צבאי על סירות. שר ההגנה: "חשוב שאיראן תבין שכל מתקפה על ארה"ב תביא לתגובה חריפה"

זמן צפייה: 04:23

ארצות הברית תעביר סוללת טילי פטריוט למזרח התיכון - כך אישר הלילה (שבת) הפנטגון. זאת, כתגובה לאיומים מול איראן ובהמשך למתיחות המתגברת בימים האחרונים בין שתי המדינות. בכיר במחלקת ההגנה הוסיף שהצעד מגיע בעקבות מודיעין לפיו האיראנים העמיסו ציוד צבאי וטילים על סירות קטנות. בשנה שעברה, ארה"ב הסירה סוללות פטריוט מבחריין, כווית, וירדן, אך עדיין לא ברור היכן תוצב הסוללה החדשה.

לדברי גורמים בכירים, שר ההגנה בפועל פטריק שנהאן אישר את המהלך, ומוקדם יותר, בפגישה עם מקבילו מלטביה, אמר: "חשוב שאיראן תבין כי כל מתקפה על ארצות הברית ועל האינטרסים שלה תביא לתגובה חריפה. אנחנו נמצאים במזרח התיכון כדי להילחם בטרור". הצעד הזה מגיע לאחר שכזכור, מוקדם יותר השבוע, היועץ לביטחון לאומי האמריקני הכריז שיש בכוונתם לשלוח נושאת מטוסים, מפציצים, וכוחות צבאיים למזרח התיכון.

בימים אלה מתנהל ויכוח מדיני באיראן סביב פגיעה באינטרסים אמריקניים במזרח התיכון ובישראל. בעוד שגורמים מסוימים קוראים לתקוף יעדים מעין אלו, הגורמים המתונים יותר טוענים כי זו תהיה התאבדות. הדברים פורסמו בכלי תקשורת ערביים מפי גורמי ביון ערביים. גם כלפי חוץ מדברים האיראנים בשני קולות: איומים בפיגועים ועימות צבאי מחד, ומנגד אפשרות למשא ומתן עם המערב להסכם גרעין חדש. מי שיכריע איך תנהג המדינה הוא השליט העליון, האייתולה עלי חמינאי.

עוד בחדשות 13:

גורמי ביון: באיראן חלוקים בנוגע לפגיעה ביעדי ארה"ב במזה"ת

ארצות הברית הטילה סנקציות חדשות על ייצוא מתכות מאיראן

רוסיה: "הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט כחלק משימור הסכם הגרעין"

חמינאי
חמינאי | צילום: חדשות עשר

בתוך כך, אותתה ארצות הברית לאיראנים כי היא עלולה להגיב בחומרה לתוקפנות מהצד השני והעבירה לבסיס האמריקני בקטר מפציצי 52-B. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין שתי המדינות ואמר: "איראן מבצעת שורה של צעדי איום מסלימים ומאיימים, כל התקפה מצדם או מצד נאמניהם עלינו – תזכה לתגובה נחושה".

על רקע המתיחות, טען אתמול סגן מפקד משמרות המהפכה, הגנרל ידולה ג'באני, כי ארצות הברית לא תעז לפתוח בפעולות נגד ארצו. את הדברים אמר בתגובה לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיהם וושינגטון אינה שוללת אופציה צבאית מול האיום האיראני. מנגד, השגריר האיראני באו"ם ניסה להפחית מחומרת האיום שנשקף ליעדים אמריקניים במפרץ: "כל אלה טענות שמשמיעים אותם האנשים שעשו את אותו דבר לפני פלישת ארה"ב לעיראק. מדובר במודיעין מזויף".

בתוך כך, ממשיכה ארה"ב להפעיל לחץ על מעצמות אירופה החתומות על הסכם הגרעין. בריאיון לעיתון "בילד" הגרמני, הזהיר שגריר ארצות הברית לגרמניה, ריצ'ארד גרנל, כי חברות גרמניות שיהיו מעורבות במסחר עם האיראנים - לא יסחרו עם ארה"ב. בנוסף איים כי גם הכניסה לארה"ב תיאסר למי שסוחר עם איראן - גם למחזיקי ויזה אמריקנית.

ביום רביעי חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על צו מנהלי להטלת סנקציות נוספות על איראן הנוגעות להכנסותיה מייצוא מתכות, ואיים שינקוט צעדים נוספים אלא אם המדינה "תשנה את התנהוגתה לחלוטין". הסנקציות כוללות את המתכות ברזל, פלדה, אלומיניום ונחושת. לפי הבית הלבן, מדובר בעשרה אחוזים מכלל הייצוא של איראן. טראמפ הוסיף כי המהלך נועד להזהיר מדינות אחרות מפני עקיפת הסנקציות. "לא נהיה סובלניים כלפי סחר במתכות עם איראן", אמר.

נושאת מטוסים
נושאת מטוסים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע אמר היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, כי מדינתו מתכננת לשלוח נושאת מטוסים נוספת, טייסת מפציצים וכן כוחות צבאיים למזרח התיכון. זאת כדי להיערך "אל מול אינדיקציות והתרעות להסלמה מצד איראן", לדברי בולטון.

"כל תקיפה על כוחות אמריקניים או על בנות בריתינו תיענה במפגן כוח חסר תקדים", אמר בולטון בהצהרה שמסר, והסביר כאמור כי ההחלטה התקבלה על רקע מספר ידיעות והתרעות מדאיגות שהתקבלו לאחרונה, ועל רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות. "עם זאת, ארצות הברית אינה מעוניינת במלחמה מול המשטר בטהראן, אך אנחנו מוכנים להגיב לכל מתקפה מצד משמרות המהפכה – או כל כוח איראני אחר", הוסיף.

גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למהלך האחרון ואמר כי "אם חזבאללה יתקוף כוחות אמריקניים, נראה באיראן אחראית לכך".