לאחר מתקפת הטילים: ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על איראן

שר האוצר פירט את המגבלות שיוטלו על הכלכלה האיראנית, וכן על שמונה בכירים - בהם עלי שמחאני. עוד ציין כי הקלות יינתנו למי שיסייע בחקירת התרסקות המטוס. נתניהו: "מברך על ההחלטה"

זמן צפייה: 00:43

שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, הודיע היום (שישי) כי ארצות הברית מטילה סנקציות נוספות על איראן. זאת, לאחר מתקפת הטילים האיראנית על כוחות אמריקניים בעיראק. את הדברים אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן.

הסנקציות, פירט מנוצ'ין, יושתו על מפעלים, גופים ומוסדות איראניים, וכן על שמונה בכירים - בהם ראש המועצה לביטחון לאומי עלי שמחאני, וקצינים בכירים בצבא האיראני ובמשמרות המהפכה. לדבריו, הקלות יינתנו למי שיסייע בחקירת התרסקות המטוס האוקראיני בטהראן.

בסמיכות להצהרה פרסם משרד האוצר האמריקני מסמך המפרט את רשימת הגופים והאישים שעליהם יוטלו הסנקציות, בהם מפעלי אלומיניום, פלדה, טקסטיל וכרייה.

עוד בחדשות 13:

איראן מתעקשת: המטוס האוקראיני לא התרסק כתוצאה מפגיעת טיל

צרפת: "איראן תוכל להחזיק בפצצה גרעינית תוך שנה-שנתיים"

בית הנבחרים האמריקני הצביע על ריסון כוחו של טראמפ מול איראן

U.s. Secretary Of State Pompeo And Treasury Secretary Mnuchin Announce Sanctions On Iran During Briefing At The White House In Washington
שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין ושר החוץ מייק פומפאו | צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, נשא אף הוא דברים והתייחס למתיחות הגוברת. "הסנקציות של ארה"ב פוגעות בלב המערך הביטחוני של איראן", הצהיר. "אין ספק שאיראן ניסתה להרוג חיילים אמריקנים במתקפת הטילים בעיראק".

עוד התייחס פומפאו להתרסקות המטוס ואמר: "אנו מאמינים בסבירות גבוהה שטילים איראניים הפילו את המטוס האוקראיני. נחכה לתוצאות החקירה כדי להסיק מסקנות ולפעול בהתאם".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה להצהרה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך את הנשיא טראמפ על מנהיגותו ועל החלטתו להטיל סנקציות נוספות נגד משטר הטרור באיראן, שמדכא את העם האיראני ומאיים על שלום העולם כולו".

מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת
מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת | צילום: חדשות 13

הלילה הצביע בית הנבחרים האמריקני בעד הגבלת כוחו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בצעדים צבאיים מול איראן. ההחלטה התקבלה ברוב של 224 קולות מול 194 מתנגדים, וקובעת כי הוא יצטרך אישור מהקונגרס לשם ביצוע פעולות התקפיות.

זאת, בטענה כי צעדים אלימים מול איראן עלולים בסבירות גבוהה להוביל למלחמה - ונדרש אישור מהקונגרס לשם פתיחה במלחמה. לאחר קבלת ההחלטה טראמפ תקף את הדמוקרטים ואמר בכנס של המפלגה: "הם רצו שנספר להם על החיסול כדי שהם יוכלו להדליף את זה לחברים שלהם בתקשורת המושחתת".

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים
דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים | צילום: רויטרס

כמעט אף רפובליקני לא הצביע בעד ההחלטה מה שמשקף את המחלוקת העמוקה בנוגע לפעולת החיסול בין הדמוקרטים, שביקרו את טראמפ על פזיזותו, לבין הרפובליקנים שגיבו את הנשיא. לאחר ההצבעה הנוכחית ההחלטה תעלה להצבעה גם בסנאט, שנשלט על ידי רפובליקנים, שם גורלה אינה ידוע. הרפובליקנים מחזקים ב-53 קולות מתוך 100בסנאט ונדיר שהם מצביעים נגד הנשיא, אבל לפחות שני סנאטורים רפובליקנים התבטאו בעד בחוק שמגביל הפעלת כוח.

יו"ר בית הנבחרים ומי שהעלתה את הצעת החוק, ננסי פלוסי, טענה כי הוא "יגן על חייהם של אמריקנים" וש"הממשל חייב למנוע הסלמה ואלימות נוספות". פלוסי התייחסה גם לחיסול של סולימאני ואמרה שהוא היה "פרובוקטיבי וחסר פרופורציות". הבית הלבן הוציא הודעה בעקבות ההחלטה: "ההחלטה מוטעית, ואימוץ שלה על ידי הקונגרס יפחית את היכולת האמריקנית להגן על אזרחי ארה"ב, בהם איראן רוצה לפגוע".